23948sdkhjf

DEBAT: Svenskerne fatter det

I Sverige kan de åbenbart finde ud af det. De samme beføjelser har de såkaldte BF3-uddannede førere af følgebiler i Tyskland.

Kun når der kræves en decideret politiindsats, kommer ordensmagten til stede.


Steen A. Jensen
Slåenbakken 12
8520 Lystrup

Jeg synes, at den udtalelse, Jakob Larsen kommer med i en artikel på www.lastbilmagasinet.dk d. 16-02-2011, at »danske chauffører er ikke ret dygtige – 60 procent af dem er uduelige«, er meget forkert. Hvis man vil have kvalitet, må man betale prisen.

Ved Stendevad Følgebiler har vi kun chauffører af dansk nationalitet, og som har erfaringerne til at udføre den pågældende opgave tilfredsstillende, og det samme gør sig gældende for min samarbejdspartner Peter Jacobsen. Men branchen gør det svært at yde en god service, fordi priserne på følgebiler er presset helt i bund, og derfor er nogen presset ud i at bruge udenlandske chauffører og have biler på udenlandske plader.

Det generelle problem i branchen er nok, at folk tænker »hvis jeg nu lige er billigere end de andre, har jeg mere at køre med«, så det er ikke ret nemt at give en ordentlig løn.

Ud over dem, vi selv har ansat, råder Stendevad Følgebiler og Peter Jacobsen til sammen over mere end 40 følgebiler, med danske, kvalificerede chauffører.

Endvidere er der nogle, som kører med biler på udenlandske nummerplader. Bl.a. en, som i et tidligere nummer af bladet kritiserer F.S. Spedition for at gøre det, har biler på tyske plader, men med danske chauffører.

Så synes jeg også, at myndighederne snart må komme med en løsning til os følgebiler, da vores arbejde ikke kan udføres lovligt. Man må ikke køre over i modsat kørebane for at få den modkørende trafik til at holde stille. Det giver et klip i kørekortet samt en bøde på DKK 1500, selvom det flere gange om dagen er nødvendigt, for at en stor transport kan komme sikkert frem og med mindst gene for medtrafikanterne.

Konsekvensen af, at man ikke må køre over i modsat kørebane og standse trafikken, er, at det bliver en opgave for politiet, hvilket kræver enormt mange betjente. F.eks. ved tunnelen på Marselisborg Boulevard i Aarhus skal der lukkes for modkørende trafik, da der er så smalt, at særtransporten fylder begge vejbaner.

Der kommer mere end 25 særtransporter om dagen til Aarhus, så man kan have sin tvivl, om politiet har resurser bare til den opgave i Aarhus.

Politiet er nu også begyndt at skrive i transporttilladelserne, at hvis transporten kræver manuel styring undervejs, kræver dette en styreperson, som skal være i fysisk umiddelbar nærhed af transporten, men hvis en chauffør fra følgebilen parkerer sin bil og går bagved for at styre, får han en bøde for at parkere ulovligt + en bøde for at styre blokvognen. Trods det, at man ikke kan læse nogen steder, at det er ulovligt. Så begyndte politiet at skrive, at en sådan styreperson ikke måtte være en chauffør fra følgebilen, så kan man da forstå det.

Jeg synes, at regeringen hurtigst muligt må komme med en uddannelse eller lignende. Her kan jeg foreslå, at man kunne kigge på vores naboland Sverige, da det har et velfungerende system med vegtransportledera og varningsbil (Følgebiler).

Så kan vi komme til at udføre vores arbejde, vi er der jo ikke for at genere trafikken, men for sikkerhedens skyld.


H.P. Stendevad
Stendevad Følgebiler
Dalgasgade 43, Troldhede
6920 Videbæk

[add:243]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062