23948sdkhjf

Debat: Få lige armene ned

Højere totalvægt! Få lige armene ned igen!

Ja, undskyld, men jeg forstår det altså ikke. Alle ser ud til at rose det nye trafikforlig, der bl.a. vil tillade højere totalvægt. Fint nok, men meget langt fra den virkelige verden. De 54 ton totalvægt kræver 7 aksler, og DTL-økonom Morten Pernø beregner, der kan spares 4 mio. liter brændstof pr. år.

Det forudsætter dog at 60 procent af lastbilflåden kan opgraderes til de 54 ton = 7 aksler. Umiddelbart vil jeg vurdere, at maks. én procent af lastbilflåden kan klare kravene, uden at man skal investere i nyt grej. Trækker/trailer-vogntog, som der kører langt flest af, kommer aldrig i betragtning. Besparelsen er efter min ringe mening totalt urealistisk!

Et realistisk forslag om at hæve totalvægten på et 6-akslet vogntog fra 48 til 50 ton blev afvist med den begrundelse, at det giver for stort slid på vejene. Samtidig hæver man trækakseltrykket til 11,5 ton og bogietrykket til 19 ton og tillader 26 ton totalvægt på en 3-akslet bil.

26 ton totalvægt på bilen og uændret 24 ton totalvægt på en trailer/anhænger = 50 ton totalvægt. Hvor kommer så lige det ekstra vejslid? Det giver absolut ingen mening!

Jeg vurderer, at ca. 70 procent af alle vogntog i Danmark er 6-akslede, og praktisk taget alle af dem kunne hæve deres totalvægt til 50 ton, uden det ville koste os vognmænd andet end et syn og en omregistrering.

Forslaget til højere totalvægt minder mest af alt om eventyret ”Kejserens nye klæder” – muligt han ikke er helt nøgen, men han har højst en sok på venstre fod. Jeg håber, forslaget revideres, inden det træder i kraft til sommer.

Jens D. Larsen
Kirkevej 47
4872 Idestrup

[add:238]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.069