23948sdkhjf

10.000 kilometer dansk vej er i fare

Klimaforandringerne får større betydning for de danske veje end hidtil antaget. Det viser en ny analyse, som rådgivervirksomheden Grontmij | Carl Bro har foretaget, og som for første gang ser på både kommuneveje, landeveje og motorveje. Konklusionen er, at stat og kommuner skal forberede sig på væsentligt øgede udgifter til vedligehold af vejene, og at forebyggelse kan betale sig, frem for at vente til skaden er sket.

- Alt tyder på, at vi i fremtiden bliver vidner til flere oversvømmede veje og ødelagte vejfundamenter – med vejarbejde, omkørsler, trafikkaos og tab af tid til følge. Ekstraudgiften for stat og kommuner kan blive omkring 40-50 milliarder kr. over de kommende årtier til forebyggelse og udbedring af skader, og inkluderer vi spildtid for de danske trafikanter, bliver regnestykket langt større, forudser chef for klimarådgivning hos Grontmij | Carl Bro Sigurd Bunk Lauritsen.

- De øgede vandmængder i form af stigende grundvand og hyppigere ekstreme regnskyl, som ændringerne i klimaet medfører her i Danmark, bliver et langt større problem for de danske veje, end vi hidtil har regnet med. Vores analyse peger på, at op mod 10.000 kilometer danske motorveje, landeveje og kommuneveje, svarende til mere end 10 procent af det samlede danske vejnet, kommer i fare for oversvømmelser og ødelagte vejfundamenter. Hvor vi tidligere kun har analyseret på de kommende grundvandsstigninger, så medregner vi nu også ekstremnedbøren i vores modeller. Det firedobler antallet af kilometer vej, som kommer i risikozonen, siger Sigurd Bunk Lauritsen.

Analysen fra Grontmij | Carl Bro viser samtidig, at der som minimum kan spares et tocifret milliardbeløb, hvis stat og kommuner sætter ind med en forebyggende indsats frem for at lappe på skaderne, når de er opstået.

[add:178]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074