23948sdkhjf

Debat: Elektronisk cabotage-kontrol

Gert Thomsen har sendt os dette indlæg som kommentar til debatten om de nye cabotageregler - og ikke mindst om, hvordan man kontrollerer, om de bliver overholdt. De skærpede regler træder i kraft til maj næste år:

Til kontrol af cabotagekørsel kunne man vel forholdsvis billigt udvikle en lille ”sladrehank”, som ved hjælp af en GPS-tracker registrerede, hvor bilen befinder sig. Disse data skulle så dagligt kunne sendes automatisk til en central computer, hvor alle relevante myndigheder i EU har adgang.

Og hvis man ikke ønsker sådan en dims i bilen, så kan man bare lade være med at køre cabotagekørsel, det kan vist ikke være så svært.

Dimsen skulle så have et ID-nummer, som var registreret til bilens stelnummer, og plomberes, så den blev i den samme bil altid. Politiet vil ved at indtaste stelnummer hurtigt kunne se, om alt er i orden, eller der skal afleveres nogle sedler af de helt store, før turen kan fortsætte (med tom trækker, hjem til hjemlandet, med ordre om ikke at vise sig her mere).

En lille udbygning ville helt sikkert også kunne sætte en evt. dansk speditør i stand til at se, om den udlænding, han sælger sin transport til, nu også har lov at køre turen, og har udlændingen ikke lov til det, så skal den danske speditør kunne straffes.

Og dimsen behøver ikke nødvendigvis at sidde i frontruden, den må nok kunne placeres et andet sted, hvor politiet kan se dens ID-nummer.

Gert Thomsen
Buen
Svendborg

[add:175]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063