Alternativ motor fra Volvo
Volvo Trucks bliver den første producent med en effektiv dieselmotor, som kører på en blanding af metangas og diesel.
Motoren overholder Euro 5 normerne.
I løbet af 2010 startes feltprøver i Sverige og England.
”Med denne unikke teknik kombinerer vi gassens fordele med dieselmotorens cirka 30-40 % højere virkningsgrad sammenlignet med en motor med tændrør”, udtaler Lars Mårtensson, miljøchef hos Volvo Trucks. ”Lastvognen forbruger dermed væsentlig mindre energi end traditionelle lastvogne, der kører på gas.”
I august 2007 præsenterede Volvo Trucks syv kørbare demo-lastvogne tilpasset til forskellige typer biobrændstoffer. Den fortsatte analyse har resulteret i, at virksomheden nu fokuserer på to vedvarende brændstoffer: DME og metangas + diesel.
”Metangas er langt det mest tilgængelige brændstof som alternativ til diesel. Reserverne af naturgas er større end oliereserverne. Men frem for alt begynder produktionen af klimaneutral biogas at tage fart i mange lande, hvilket løser det mest presserende problem, at mindske CO2-udslippet”, tilføjer Lars Mårtensson.
Også til lange ture
Tidligere var det problematisk at bruge metangas til langturstransporter. Aktionsradiusen for en lastvogn med ottomotor (motor med tændrør) er som regel begrænset til 150-200 km. Volvo Trucks’ løsning på dette problem er at kombinere metangassen med diesel og bruge brændstoffet i en dieselmotor. Det giver en udvidelse af aktionsradiusen med mere end 50 %, men når en flydende gas med højere energitæthed bruges, fordobles denne radius. Desuden forbedres dieselmotorens kørbarhed sammenlignet med en ottomotor.
[add:172]