DTL: Lastbilforbud i København giver ingen mening
Netop som danske vognmænd har investeret ca. en halv milliard kroner i lastbiler, der er så miljørigtige, at de må køre i de nye miljøzoner, vil Københavns Kommune forbyde dem at køre i den centrale del af Københavns miljøzone.
Det skyldes, at den tungvognszone, der er på vej i København, vil gøre mange af de nye, moderne lastbiler ulovlige i tungvognszonen, oplyser DTL.
»Det er dårligt politisk håndværk og en uset dårlig behandling af en branche, som har investeret en halv milliard kroner i at leve op til de nye miljøzoner, som trådte i kraft i går.
Dem ser vi gerne bliver en succes, og derfor har vi i transportbranchen investeret i nye lastbiler, der af hensyn til effektivitet, miljø og trafiksikkerhed transporter mest muligt pr. forbrugt liter brændstof – nemlig lastbiler på 18 tons og derover.
Opfordrer til dialog
Men de skal efter kommunens plan forbydes pr. 1. februar næste år i Københavns indre by. Det giver ingen mening, da de så skal erstattes af mange helt nye, mindre lastbiler, der i øvrigt slet ikke kan anskaffes så hurtigt«, siger adm. direktør Erik Østergaard, DTL.
DTL opfordrer kommunen til en dialog omkring lastbiler i den indre by, herunder transit-trafikken, og DTL arbejder samtidig på at få Folketinget til at vedtage en lov, som sikrer, at lastbiler på 18-tons og derover fortsat kan levere varer, byggematerialer mv. ind til København – og f.eks. affald ud af byen.
[add:102]