23948sdkhjf

Kattegat-forbindelse bliver alt for dyr

Transportministeriet bad i foråret konsulentvirksomheden Niras om at gennemføre en gennemgang af mulighederne for at anlægge en fast forbindelse over Kattegat.

Den viser, at den billigste løsning tværs over Samsø er beregnet til at koste ca. 100 mia. kr. i anlægsudgifter. En linieføring syd om Samsø vil koste ca. 116 mia. kr. i anlægsudgifter, mens en linieføring over Sjællands Odde til Mols vil koste ca. 137 mia. kr. i anlægsudgifter.

Udgifterne til en fast forbindelse over Kattegat svarer således nogenlunde til udgifterne til Storebæltsforbindelsen plus Øresundsforbindelsen og den kommende Femern Bælt forbindelse tilsammen.

Rapporten konkluderer, at en rent brugerfinansieret forbindelse, der bygger på samme tilbagebetalingsmåde som Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen, ikke kan hænge sammen.

Hvis broens økonomi skal hænge sammen, skal broen have et statstilskud på ca. 50 mia. kr., fra finansloven for den billigste løsning, hvilket svarer til omkring halvdelen af anlægsudgifterne.

»Enn fast forbindelse over Kattegat er derfor ikke aktuel inden for tidshorisonten af regeringens kommende investeringsplan, men kan tages op igen om 15-20 år med udgangspunkt i de trafikale forhold til den tid,« siger transportminister Carina Christensen I en kommentar.

[add:119]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128