23948sdkhjf

Hvor skal orienterings-stoppet gælde?

Bernt Clausen, Låsby har sendt denne kommentar til artiklen “Råd anbefaler orienterings-stop”:

“Jesper Sølund (fra Rådet for Større Færdelssikkerhed, red.) har helt ret, når han siger, at der ikke er nogen nem måde at løse problemet på.

Derfor duer et orienteringsstop heller ikke. Det vil blot medføre en masse påkørsler bagfra af billister, der ikke kan forstå, hvorfor en lastbil nu pludselig holder stille for grønt - "der er jo ikke noget at holde for".

Et andet uafklaret spørgsmål er også, om man vil pålægge lastbilerne at stoppe og lave orienteringsstop ved ALLE højresving - også dem, hvor der kun kommer en cykel hvert fjerde år? Skal orienteringsstoppet kun gælde i lyskryds eller i alle vejkryds og rundkørsler?

Vi kommer nok aldrig af med højresvingsulykkerne, før alle uhensigtsmæssige kryds er ombygget - her tænker jeg særligt på de kryds, hvor cykelstien er adskilt fra kørebanen ved en græsrabet på et par meter; en løsning der medfører, at cyklisterne ikke KAN ses i lastbilens spejle, eller før cyklister indser, at de er de nærmeste til at passe på deres liv i trafikken.”

Bernt Clausen
Træbuen 7
8670 Låsby[add:131]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.074