EU-forslag er dårligt nyt for klimaet
EU's transportministre nåede i sidste uge til enighed om nye regler for international godstransport med lastbiler. Forslaget begrænser transportvirksomheders muligheder for cabotagekørsel i andre EU-lande.
De nye regler betyder, at man kun må køre tre ture på syv dage i et andet EU-land i forbindelse med en international godstransport. De gældende regler har man hidtil fortolket som ubegrænset antal ture i op til to måneder.
Transportministrene afviste samtidig et ønske fra Europa-Parlamentet om, at begrænsningerne på cabotage skulle fjernes i 2014.
Skader branchen
»Forslaget går stik imod EU's klimaindsats. De nye regler betyder, at flere lastbiler må køre tomme hjem fra udlandet. Det vil betyde flere lastbiler på vejene og dermed øget trængsel og CO2-udledning,« siger direktør for DI Transport, Michael Svane.
»Det er mig ubegribeligt, at EU's transportministre på den måde ruller det indre marked tilbage, så det bliver sværere at drive international transportvirksomhed. I stedet for ét fælles marked får vi nu i princippet 27 forskellige markeder.
Det er til skade for konkurrencen og effektiviteten i branchen,« mener Michael Svane.
[add:120]