23948sdkhjf

DTL hilser strategi velkommen

»Bliver ord og indhold i regeringens vejgods-strategi til konkret handling, kan transporterhvervet vende udviklingen og genvinde den tabte produktivitet.«

Det siger DTLs adm. direktør Erik Østergaard i en kommentar til Vejgodsstrategien, som transportminister Carina Christensen offentliggjorde i går.

»Når transporterhvervet har haft lavere vækst i sin produktivitet end en række andre danske erhverv, så kan det stort set alene henføres til stærkt forringede rammebetingelser i de senere år. Det drejer sig f.eks. om EUs digitale fartskriver, som stjæler køretid, og fra national side er det for få rastepladser, ændrede køre- hviletidsregler, skærpede sanktioner og bagatelbøder. Hertil kommer de stigende trængselsproblemer mange steder i landet.

Forståelse for erhvervet

Derfor noterer DTL sig med tilfredshed, at der i Vejgodsstrategien er en række tiltag, som kan være med til at vende udviklingen, siger Erik Østergaard.

Han peger på, at strategien viser forståelse for erhvervets samfundsmæssige betydning.

»DTL glæder sig over, at strategien nævner betydningen af at udvikle mindre virksomheder og at skabe nye. Negativ udflagning af danske transportvirksomheder har nemlig været en meget stor udfordring for erhvervet i de senere år, og vi er ikke overbeviste om, at flere udenlandske lastbiler på de danske veje gavner de overordnede mål om bedre miljø og bedre trafiksikkerhed. Der er i det hele taget mange fornuftige grunde til at gøre rammebetingelserne for transporterhvervet bedre og gøre det mere attraktivt at arbejde med godstransport,« siger DTL's direktør.[add:85]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062