23948sdkhjf

DTL: Der skal kreativitet og vilje til

»Ved at opstille selvstændige mål for vedvarende energi og energispare-indsatsen opstår der en risiko for, at de grundlæggende mål ikke opnås på en omkostningseffektiv måde.”

Sådan lyder et af budskaberne i den vismandsrapport, som Det Miljøøkonomiske Råd offentliggjorde i går.

»Med andre ord: for mange og for snævre mål vil bidrage til risikoen for, at vi betaler for meget for at opnå miljøeffekter,« siger direktør i DTL, Erik Østergaard.

Dette gælder også i transportsektoren, hvor målet med 10 pct. biobrændstof i 2020 kan vise sig at være en dyr måde at reducere CO2 på.

»Vi er kommet med flere konkrete forslag til, hvordan transporterhvervet bliver mere miljøvenligt, for der er tydeligvis behov for alle de gode ideer, man kan komme på.

Et godt eksempel er de kommende modulvogntog. Vi skønner, at en udpræget anvendelse af modulvogntog på europæisk plan vil udgøre en besparelse på ca. 5 mio. ton CO2 årligt,« siger Erik Østergaard.

DTL lancerer i øvrigt i nær fremtid en CO2-beregner, så den enkelte tvognmand selv kan regne på, hvor meget CO2-udslippet fra lastbilerne kan begrænses ved f.eks. at sætte hastigheden ned og bruge de rigtige dæk.

[add:102]

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078