Test af trætte chauffører
Den svenske regering har godkendt et forslag, der giver speciel tilladelse til at lade trætte chauffører køre på offentlige veje.
Det betyder, at Volvo Lastvognes arbejde med sikkerhedssystemet, der alarmerer trætte chauffører, kan gå ind i den endelige fase, oplyser Volvo.
Træthed og uopmærksomhed er, ligesom alkohol, de mest almindelige årsager til trafikulykker. Undersøgelser viser, at træthed hos chauffører er årsag til 20% flere ulykker i trafikken. Dette faktum er drivkraften bag Volvo lastvognes udvikling af nye sikkerheds-foranstaltninger for lastvogne.
Overvåger køre-måden
“Vores ansøgning om undtagelse fra normal trafiklovgivning udgør en del af vores udvikling af tekniske systemer, som opdager og advarer en chauffør om træthed og uopmærksomhed i trafikken. Målet er at gøre disse systemer tilgængelige i vores lastvogne”, siger Lars-Göran Löwenadler, sikkerhedschef hos Volvo Lastvogne.
Den sikkerhedsfunktion, som Volvo ønsker at teste, er baseret på et system, som overvåger måden, chaufføren kører på. Hvis chaufføren bliver uopmærksom, ændres køretøjets bevægelsesmønster. Dette registreres af systemet og chaufføren alarmeres.
”Arbejdet er nået så langt, at alt, der resterer, er et sidste tjek. Ideen er at tilvejebringe en advarsel på det rigtige tidspunkt, men at undgå unødvendige advarsler. For at sikre at vores tests er så realistiske og pålidelige som muligt, vil vi gerne køre på rigtige veje. Der findes simpelthen ikke nogen testbaner, som er passende”, fortsætter Lars-Göran Löwenadler.
To chauffører i bilen
En forudsætning for den specielle tilladelse til testene er, at de udføres under strenge sikkerhedsforanstaltninger. Kørsel foregår på specielt udvalgte vejestrækninger med dobbelte kørebaner og der vil være to chauffører i hvert køretøj.
“Den trætte chauffør bliver støttet af en frisk og udhvilet chauffør, som hurtigt kan overtage kontrollen af lastvognen. I kabinen vil der endvidere være en testleder, som overvåger hele testkørslen. Lastvognen vil også være klart markeret med blinkende advarselslamper og følges af en bil, som advarer andre bilister om at der foretages en testkørsel.
Autorisationen til at foretage testkørslerne gælder for udvalgte strækninger på E6 motorvejen samt den nationale hovedvej 40. De specifikke vejstrækninger, som testkørslerne vil foregå på, udvælges i samarbejde med de regionale kontorer for det svenske vejvæsen og lokale politimyndigheder umiddelbart før hver test.
Sporassistent og fartpilot
Volvo Lastvognes udviklingsarbejde med sikkerhedsfunktioner, som allerede er tilgængelige i de nuværende lastvogne inkluderer:
Sporassistenten LKS: et system, som konstant registrerer vejafstribningerne, overvåger lastvognens position og advarer chaufføren, hvis lastvognen bevæger sig sidelæns og er ved at forlade vognbanen.
Fartpilot ACC: en dynamisk radar-kontrolleret fartpilot, som hjælper med at sikre, at lastvognen fastholder en passende afstand til køretøjet foran. Et tidsinterval valgt af chaufføren holdes konstant ved hjælp af automatisk regulering af speeder eller bremser.
ESP: et stabilitets-kontrolsystem til trækkere, som aktiverer bremserne individuelt på et eller flere hjul efter behov, hvis der er risiko for at lastvognen ruller rundt eller skrider ud, og som griber ind, hvis chaufføren er ved at miste kontrollen over lastvognen.