Fokus på ældre cyklister
Der bliver nu sat eksta fokus på ældre cyklisters problemer i trafikken.
Det sker på baggrund af en ny rapport ” Krydsulykker mellem cykler og biler”, som Havarikommissionen for Vejtrafikulykker (HVU) offentliggjorde i fredags.
Rapporten rummer resultatet af kommissionens dybdeanalyse af 30 ulykker mellem cyklister og bilister i kryds med vigepligts-regulering (kryds uden lyssignal).
Mere sikre trafikvaner
I næsten halvdelen af de undersøgte ulykker var cyklisten over 65 år gammel, og især blandt de dræbte cyklister var der mange ældre personer.
Derfor sætter HVU nu særlig fokus på ældre cyklisters problemer i trafikken. Det handler både om, at de ældre kan lære nogle mere sikre trafikvaner, og om at bilister skal lære at følge færdselsloven og vise større hensyn over for ældre medtrafikanter.
Noget tyder i øvrigt på, at bilisters hastighedsovertrædelser er et større problem for ældre cyklister end for andre. I 4 ud af 5 tilfælde, hvor en bilists hastighedsoverskridelse var en faktor i et uheld, var modparten en ældre cyklist.
Giv dig tid
Det fremgår i øvrigt af rapporten, at hensynsløse fartdjævle og spritbilister ikke er alene om at skabe ulykker i trafikken. Det kan også være ”helt almindelige trafikanter” i alle aldre, der laver banale fejl.
Det er et gennemgående træk ved ulykkerne, at de ofte er et resultat af uheldige trafikvaner, som i situationen næppe har kunnet opfattes som risikabel eller hensynsløs adfærd.
I en typisk ulykke har den ene trafikant sjusket med orienteringen i en situation med vigepligt, mens den anden trafikant for sent har opdaget, at modparten ikke ville holde tilbage.
På denne baggrund anbefaler kommissionen bl.a., at der gennemføres kampagner, som skal få både bilister og cyklister til at give sig bedre tid, når de skal orientere sig i forbindelse med en vigepligt. Ofte vil det indebære, at man skal køre langsommere frem mod vigelinjen.
[add:38]