Ejerskifte på Lastbil Magasinet
"Det allerstørste problem, transportbranchen står overfor i de kommende år, er generationsskiftet.”
Citatet er fra Børsen forleden, og ordene blev udtalt af Niels Henning Holm Jørgensen, sekretariatschef i Transporterhvervets Uddannelsesråd.
Manden har sandsynligvis ret. For uden at have statistisk belæg for det, er jeg ret sikker på, at en meget stor del af danske vognmandsfirmaer ledes af folk mellem 50 og 60 år. Det er der ikke noget galt i, for i den alder har man både erfaring og overblik.
Men selv om lederne stadig føler sig på toppen, så er de nødt til at tænke på fremtiden, både for virksomheden og for dem selv.
Et generationsskifte drejer sig naturligvis om økonomi. Men det handler i høj grad også om følelser, og om at kunne give slip.
Mange vognmænd er startet helt fra bunden og har udviklet en god og sund forretning, som langt hen ad vejen er bygget op omkring deres person. Tør de give ansvaret fra sig? Er der børn, som vil tage over? Eller skal de sælge til fremmede, og hvad vil det betyde for virksomheden?
Når jeg har valgt at beskæftige mig med generationsskifte på denne plads, skyldes det, at jeg selv har det tæt inde på livet. Og jeg har gjort mig alle de nævnte overvejelser, plus en hel del flere.
Jeg startede Lastbil Magasinet for 11 år siden sammen med min kompagnon Bjarne Routhe, på fifty-fifty basis. I de første år kørte det bare derudad med fuld fart, og generationsskifte var ikke et ord, vi brugte.
Da jeg fyldte 50 for fire år siden, begyndte jeg dog forsigtigt at bringe emnet på bane. Jeg vidste, at ingen af vores børn havde interesse i at føre virksomheden videre, og samtidig har jeg altid haft en drøm om at kunne trappe mit arbejdsliv gradvis ned, fremfor at stoppe fra den ene dag til den anden.
For nogle måneder siden fik min partner, der er nogle år yngre, økonomisk mulighed for at overtage min del af firmaet, og så var det pludselig alvor.
Løsningen blev et glidende generationsskifte. Den 11. februar blev der handlet af, og fra denne dato er Bjarne Routhe eneejer af Lastbil Magasinet og alle tilknyttede aktiviteter. Jeg fortsætter som chefredaktør indtil udgangen af 2009, og forinden har jeg kørt min afløser i stilling, så læserne ikke kommer til at mærke nogen forskel.
Jeg holder meget af transportbranchen, og selv om jeg slipper tøjlerne om to år, så fortsætter jeg med at skrive artikler til bladet om lastbiler og transport, og ikke mindst om de mange spændende mennesker i branchen.
Jeg tror, vi har fået lavet et godt generationsskifte, hvor der er taget højde for begge parters ønsker. Men om vores model er den rigtige for andre, er jo ikke sikkert.
Der findes ingen facitliste til et generationsskifte. Revisorer og advokater har selvfølgelig deres protokoller og tabeller, som de kan slå op i, og godt for det. Men i sidste ende er det mennesker, det drejer sig om, og de kan heldigvis ikke sættes på en formel.
Lorents B. Rasmussen
Ansv. chefredaktør
[pic:12432]