Stor interesse for Volvo uddannelser
På uddannelsesmesserne »Uddannelse Uden Grænser« i henholdsvis Herning, Aalborg, København og Odense var der stor interesse for Volvos erhvervsrettede uddannelser.
Frafaldet på de erhvervsrettede uddannelser er for stort. Og hvert år får 20-25 procent af en ungdomsårgang ikke en ungdomsuddannelse. Volvo Lastvogne i Danmark ønsker det anderledes og vil gerne bidrage til at flere unge får en uddannelse.
Alle deltager
Virksomheden markedsfører sine uddannelsestilbud gennem en række initiativer, hvoraf tilstedeværelsen ved ”Uddannelse Uden Grænser” er et af dem. Her deltager hele Volvo organisationen i Danmark – både de privatejede forhandlere og de fabriksejede Volvo Truck Centre.
Interessen for Volvos uddannelsestilbud var stor blandt messernes sammenlagt 30.000 besøgende, fortæller HR-ansvarlig Ida Knudsen, som koordinerede Volvos indsats i de fire byer.
»Vi har snakket med en masse engagerede unge mennesker, som ønsker at orientere sig om jobmulighederne på erhvervsmarkedet. Og interessen for Volvos erhvervsrettede uddannelser til mekaniker med lastbilspeciale, karrosserismed, reservedelsekspedient og biløkonom var stor,« fortæller hun.
Også for piger
Uddannelsestilbudene er ikke kun for drenge. Piger kan sagtens begå sig i transportbranchen. Mange piger vælger uddannelsen til reservedelsekspedient og selv den mere mandsdominerede uddannelse til mekaniker med lastbilspeciale kan piger sagtens klare, fortæller Ida Knudsen.
»Vi vil gerne fortælle de unge, at Volvo er en spændende arbejdsplads, der gør noget for medarbejderne. Blandt andet kan udvalgte medarbejdere nyde godt af, at Volvo er en international organisation med fabrikker og afdelinger over hele verden. De kan blive udstationeret og prøve kræfter i udlandet,« slutter Ida Knudsen.
[add:57]