DTL: Klima-udspil er konkurrenceforvridende
Lande, som Danmark normalt konkurrerer med, pålægges en mindre reduktion i deres CO2-udledning, end der pålægges Danmark, og derfor er EUs forslag til klima- og energipakke potentielt konkurrenceforvridende.
Det fastslår DTL om pakkens konsekvenser på godstransportområdet i et høringssvar til den klima- og energipakke, som Kommissionen fremlagde 23. januar.
»Derudover sikrer forslaget ikke, at transportsektoren behandles ens i alle medlemslande. For den fleksibilitet, der er indlagt i forslaget, vil tilsyneladende tillade, at der i nogle lande ikke skal reduceres CO2 på transportområdet.
De danske transportvirksomheder skal under ingen omstændigheder stilles ringere end deres konkurrenter,« siger DTLs vicedirektør Morten Lindbo.
Biobrændstof skal indføres med omtanke
Klima- og energiminister Connie Hedegaard erkender i en pressemeddelelse om EUs klimapakke, at Danmark er blevet pålagt en stor udfordring med EUs forslag og tilføjer, at »realismen i at reducere 20 procent må afhænge af en nøjere analyse af, hvilke virkemidler, vi har til vores rådighed"
DTL peger også i sit høringssvar på, at biobrændstof skal indføres med omtanke:
» Der synes at være en risiko for, at biobrændstof kan blive en meget dyr måde at opnå reduktion af CO2 på, og derfor kan det vise sig ikke at være samfundsmæssigt fordelagtigt. Men lad os få det undersøgt, og undergår biobrændstof en god udvikling i de næste års forskning, er det noget, der kan blive et væsentligt bidrag fra transportsektoren,« siger Morten Lindbo.
[add:112]