23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra FDL

Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) har udsendt denne nytårsudtalelse:

"Efter et par turbulente år, hvor vognmandsbranchen i den grad er hængt ud, som om det var samfundets bærme, er tiden inde til, at politikerne og samfundet som sådan udviser bare et gran af forståelse over for de vilkår, vognmændene arbejder under.

Intet andet erhverv er pålagt så mange restriktioner, afgifter og kontrol, og intet andet erhverv er i den grad udsat for en pressemæssig hetz. Lad os starte på en frisk og så håbe på, at det snart går op for kritikerne, at det ikke er for sjovs skyld, vognmænd og chauffører er på landevejene dag og nat."

Det fastslår Ib Larsen, Ansager, formand for Foreningen af Danske Langtursvognmænd, FDL.

Ib Larsen beklager samtidig, at der sjældent opstår røg uden en brand, og at branchen derfor må konstatere, at et absolut mindretal af vognmænd og chauffører er en medvirkende årsag til, at den elektroniske og skrevne presse i 2007 fandt de helt store overskrifter frem – uden at tænke på de menneskelige konsekvenser for alle de andre. Hvad enten det drejer sig om de fatale dyretransporter, tragiske ulykker eller om uro og blokader, er det efter FDL´s opfattelse forkert at hænge en hel branche ud for noget, der i realiteten kun omhandler et fåtal. Vi ønsker ikke at køre fra ansvaret, men er det virkelig for meget bare at forlange fair play?

Er det virkelig for meget at forlange, at journalister og lederskribenter sætter sig bare lidt ind i tingene, inden de hænger en hel branche ud? Det burde være indlysende for selv de mest arge modstandere af lastbiler, at vi ikke kører for sjov. Ingen seriøse førere af tunge køretøjer chikanerer andre trafikanter med vilje, så hvorfor denne, evige hetz? Når man tilmed ved, at langt størsteparten af vognmænd og chauffører kører fornuftigt, og oven i købet, som det eneste erhverv, må leve med frygten for kæmpebøder for små forseelser, der intet har med trafiksikkerhed at gøre, er det vel ikke for meget forlangt at bede om fair play.

Behov for bedre infrastruktur

"FDL opfordrer samtidig politikerne til at skabe bedre rammer for det erhverv, der får samfundet til at hænge sammen. Det er urimeligt, at statskassen årligt henter omkring 50 milliarder kroner ind i afgifter fra bilparken, og at man i den grad har ladet stå til med lappeløsninger, så trafikken i dag er et mareridt for både erhvervschauffører og privatbilister. Det må være et ufravigeligt krav, at der virkelig sættes penge af til en forbedring af den trafikale infrastruktur. En forbedring, der samtidig er tilstrækkeligt langsigtet til, at vi om ti år ikke står om samme situation som nu.

Kravet må være flere og bedre veje, en effektivisering af jernbanedriften, ikke mindst for de mange pendlere, som dagligt anvender den kollektive trafik. Der er behov for langt flere, og sikre, rastepladser, så førere af tunge køretøjer kan holde de lovbefalede hvil uden at risikere liv og lemmer. Der venter politikerne en stor opgave, og man må håbe, at de har mod og fremsynethed nok til at træde i karakter og afsætte de nødvendige penge til en trafikal infrastruktur, så vi ikke igen skal opleve lappeløsninger med endnu større trafikalt kaos til følge," fastslår FDL-formanden Ib Larsen.

[add:85]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062