23948sdkhjf

Avanceret testbil fra Renault

I januar kører Renault Truck ud i Lyons gader med en distributionsbil fyldt med elektronisk isenkram.

Bilen, der bygger på en 12 ton Renault Midlum med en 190 hk motor, skal deltage i et eksperiment, som skal afprøve avancerede teknologiske løsninger til bydistribution.

Eksperimentet er en del af det europæiske forskningsprogram - FIDEUS (Freight Intelligent Delivery of Goods in European Urban Spaces) - og Renault Trucks' eksperimentbil, der lige er blevet præsenteret på Truck and Bus World Forum i Lyon, markerer sig ved at have et markant lavt støjniveau, der ligger 3 dB under de gældende krav.

Bilens miljøbelastning ligger også i bund takket være dens Euro 4 motor, der er kompatibel med Euro 5 normen, når denne træder i kraft i 2009. Renault Trucks har videreudviklet bilen til et højere niveau, når det gælder miljøbeskyttelse, sikkerhed og kørselskomfort.

It-systemer en del af udstyret

[pic:12117]Bilen er forsynet med et udbygget it-system - navigation, positionering, gods-identifikation via RFID, kommunikation med kontoret og meget andet. Systemet informerer chaufføren, når han kører ind i byernes miljø-zoner, så han kan tilkoble bilens funktioner med hensyn til støjdæmpning og mindre udledning af udstødningsgasser.

Chaufførens arbejde er også gjort lettere gennem de indbyggede kontrolfunktioner. Det er for eksempel automatisk låsefunktion på liften og håndfri startfunktion med en trykknap. Bilen har også elektrisk kontrolleret p-bremse, som tillader tilkobling af nye funktioner så som automatisk parkeringsfunktion og hill-start hjælp.

Let adgang til godset

Det har også været en forudsætning, at af- og pålæsningsfunktionerne skulle være enkle og mindre støjende. Lastbilens lygter og signaler er også blevet forbedret med bedre oplysning af chaufførens arbejdssteder. Der er indbygget et kamera bagest, kombineret med bakalarm, som øger sikkerheden under manøvrering.

Den specielle Midlum fra Renault Trucks vil blive benyttet af DHL under normale arbejdsbetingelser. Efter eksperimentet i Lyon, skal bilen testes i natdistribution i Barcelona.

Fokus på omgivelserne

[pic:12118]FIDEUS-programmet startede i 2005 og løber over tre år. Målet er at udvikle nye koncepter for godsdistribution i byerne, som tager hensyn til livet i byernes centre, men også fokuserer på øget effektivitet.

FIDEUS omfatter en række institutioner og virksomheder inklusive lastbilproducenter og opbyggere (Renault Trucks, Iveco, ECA), transportvirksomhederne DHL og TNT, de regionale myndigheder i Lyon, Hannover og Barcelona plus universitetslaboratorier (University of Westminster, Fraunhofer Institute).[add:99]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.046