23948sdkhjf

Justitsministeren hører ikke efter

”Det er meget vanskeligt at komme igennem med budskabet om, at vi intet har imod kørehviletids-bestemmelserne, så længe vi taler sikkerhed. Det vi ikke kan leve med, er de kolossale bøder, der deles ud i flæng for forseelser, vi ikke selv er herrer over.”

Det siger eksportchauffør Per Thuesen, som nu i over ét døgn har fungeret som talsmand for blokadegruppen, der efter svære hug fra speditørerne rettet mod vognmændene, i første omgang følte sig tvunget til at hæve flere blokader, men nu har bidt sig fast på broer og grænser, i det der kan udvikle sig til en langvarig stillingskrig.

Mandag morgen

”I går aftes sendte vi skrotbiler til Padborg, der rullede over grænsen kl. 22.00, så vi alt i alt blokerer med 40 – 60 biler på tilkørslen til Danmark," siger Per Thuesen, og så lukkede vi Storebæltsbroen, Helsingør, Grenaa og Frederikshavn.”

Speditørernes og rederiets modstand

Når en stribe speditører, heriblandt DSV, HCS, Schenker og Freja truer vognmændene med, at de mister kørslen for de pågældende og finder alternative transportveje, er de ikke de eneste modstandere af blokaderne.

Allerede søndag meddelte rederiet Stena Line, at man seriøst overvejer erstatningssager mod de vognmænd, som deltager med blokerende biler ved rederiets terminaler.

Direktør for Stena Line Danmark, Bent Kobberup, har givet rederiets medarbejdere besked på at notere, hvem der blokerer, med henblik på efterfølgende erstatningssager, som kompensation for Stena Lines tab, der drejer sig om mange hundrede tusinde kroner.

Rødby sidst på dagen

Tilsyneladende slår de omtalte udmeldinger ikke koldt vand i blodet på hverken chauffører eller vognmænd, som også triller til Rødby i løbet af mandag eftermiddag, hvor nok en færgeforbindelse, Rødby-Puttgarden blokeres.

”Som sagt tror jeg på, at justitsminister Lene Espersen komme til at tage os alvorligt", siger Per Thuesen. "Vi er ganske klar over, at ministeren tidligere har været i dialog med blandt andre 3F om problematikken, men det kan vi ikke bruge til noget, 3F repræsenterer ikke branchen.”  

”Det er tydeligt, at ministeren endnu ikke forholder sig til det, det hele drejer sig om, når hun bliver ved med at udtale, at kørehviletids-bestemmelserne altså skal overholdes,” siger Per Thuesen. ”Det er ikke det, vi diskuterer, selvfølgelig skal bestemmelserne overholdes, vi har intet imod dem, tværtom er de til fordel for færdselssikkerheden og for chaufførerne, som nu er tvunget til at hvile.”

Ikke flere dummebøder 

Det er dummebøderne for urimeligheder som fejlindtastninger på tachograferne eller skrivefejl og andre småfejl, branchen ikke kan leve med. 

”Inden for hvilke andre erhverv er man tvunget til at holde weekend i sin bil, hvis man er en halv times kørsel fra hjemmet, og ens køretid er opbrugt,” spørger Per Thuesen, som ikke mener, at det er rimelige arbejdsbetingelser, ligesom det heller ikke er rimeligt, at chaufførerne end ikke må flytte deres biler eller køre dem til service lørdag og søndag. 

Ifølge Per Thuesen er der alene tale om rygter eller misinformation, når det søndag forlød, at politiet brød blokaden i Frederikshavn.

"Det gjorde de ikke, politiet blander sig ikke i faglige konflikter, tværtimod har vi overalt i landet et fint samarbejde med ordensmagten, og har indgået aftaler om, at vi alene blokerer for lastbiltrafikken, mens vi holder nødsporene og overhalingsbanerne frie, og selvfølgelig lader redningskøretøjer og dyretransporter passerer,” siger Per Thuesen. [add:57]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078