DTL: Trængsel bliver et valgtema
Danskernes frustration over ventetid, trængsel, bilkøer og ustabil togdrift på grund af forældet skinnenet kan blive valgtema, mener DTL.
DTLs adm. direktør Erik Østergaard er overrasket over, at intet parti i Folketinget endnu har taget fremkommelighed og tidsspilde ind som et kardinalpunkt i sine partiprogrammer.
Men han mener, at det nu er så aktuelt og har skabt så meget frustration hos ikke bare DTLs 3.300 transportvirksomheder, men også i befolkningen som helhed, at det vil blive drøftet i valgkampen, for der er stemmer i folks fritid og Danmarks velfærd/effektivitet.
Længere køer
"Med de prognoser, der er forude for trafikken, kan vi se frem til, at køerne på motorvejene i de kommende år vil blive længere og længere, uforudsigeligheden i rejsetiden dårligere og dårligere, og mobiliteten værre og værre. Og så vil mobilitet helt automatisk blive et valgtema i velfærdsdebatten på lige fod med pensionsalder, ventelister på sygehusene, kvalitet i hjemmehjælpen osv. – formentlig allerede ved det valg, der ventes udskrevet i dag", siger han.
Erik Østergaard sidder selv i Infrastrukturkommissionen, der om kort tid kommer med sin rapport om fremtidens infrastruktur. Her arbejder DTL bl.a. for, at transporterhvervet kan komme bedre frem på vej og bane. Det anslås, at trængsel koster Danmark langt over 10 mia. kr. årligt.
[add:57]