23948sdkhjf

FDL´s brev til Lene Espersen

Her er FDL's brev, som justitsministeren har modtaget her til morgen:

Til Justitsminister
Lene Espersen
Slotsholmsgade 10
1216 København K

Vejle d. 6. nov. 2006

I lørdags var mere end 600 chauffører og vognmænd samlet til stormøde i Fredericia. Det kan næppe overraske nogen, at det var bødekataloget og følgerne heraf, der var dagsordenens eneste punkt.

Mødet, som FDL var første initiativtager til, blev indledt, som vores foregående medlemsmøder, med at undertegnede indledte med at citere fra tidligere møder:

Citat:

Vi er ikke samlet her for at aftale/etablere nogen konflikt.
Nej vi er samlet for, at lægge det optimale pres på vores justitsminister og andre relevante personer i regering og folketing for netop at opnå de nødvendige ændringer i bødekataloget, uden nogen form for konflikt.

Citat slut.

Der var i øvrigt enighed om før mødets begyndelse, og således selvfølgelig også efter, at overtrædelser, der på nogen som helst måde kunne bringe færdselssikkerheden i fare, ikke kunne accepteres og støttes af forsamlingen overhovedet.

Mødet i Fredericia sluttede med en enstemmig vedtagelse af, at initiativtagerne til mødet, FDL og IA Gruppen, skulle rette en klar og utvetydig henvendelse til Justitsministeren om, hvilke ændringer i bødekataloget, der var/er nødvendige for at sikre fortsat ro på landevejene.

Hvilket forsamlingen - indtil andet svar forligger - forventer ministerens positive tilbage melding på.

Mødet sluttede yderligere med en - endnu klarere - tilkendegivelse/vedtagelse af, at man ikke vil acceptere et uventet negativt svar fra ministeren.

Et sådant negativt svar ville uden tøven afstedkomme uønskede, men nødvendige lovlige reaktioner af generende karakter for hele samfundet.

Chaufførernes og vognmændenes første, og højst prioriterede, krav er, at ændringerne skal medvirke til at mindske det psykiske arbejdspres, den danske håndtering af køre-hviletidsreglerne lægger på vognmandens og chaufførens hverdag.

Et pres, som erhvervet på sigt vægter som langt alvorligere end risikoen for økonomisk kollaps i privat-økonomien/firma-økonomien - og det bare for at udføre sit arbejde på landevejen.

Det er ikke kun et umenneskeligt pres. Det er også uanstændigt over for en enkelt gruppe af mennesker, der bogstavelig talt, alene er på landevejen i forretningen Danmarks ærinde.

Dette MÅ og SKAL der ændres på her og nu, således at disse mennesker kan være trygge i jobbet.

Fortsætter den nuværende situation, vil den udgøre en langt større risiko for færdselssikkerheden, end bagatel-overtrædelserne. Og det kan siges klart: Fortsætter den nuværende situation, stopper det helt af sig selv. Chaufførerne flygter ganske enkelt over i andre erhverv.

Udover at vi skal have ændret det umenneskelige psykiske pres, som bødekataloget lægger på vogn- manden/chaufføren under udførelsen af jobbet, har vi tre hovedkrav, som ministeren må og skal give os positiv tilbagemelding på, at man vil ændre med kortets mulige tidshorisont, dersom der fortsat skal være ro på landevejen. De tre hovedkrav er som minimum:

Det fremtidige bødekatalog skal i et og alt være i overensstemmelse med den danske straffelov, således at bøden/straffen altid kommer til at stå i forhold til forseelsens art, grovhed og den eventuelle fare, der har været forbundet med forseelsen. Dette forhold består ikke i dag.

Ligeledes skal bøde-niveau og håndtering /kategorisering af overtrædelser harmoniseres i forhold til vore EU naboer, f. eks. Tyskland.

Det andet, men mindst lige så vigtige problem, vi skal have bekræftet en ændring af, er beregningsmåden ved udregning af overtrædelserne. Altså den såkaldte kumulationsmetode = sammenlægning af overtrædelserne / bøderne skal ændres, således:

At f.eks. en fejlfri skive / afsluttet køreperiode fremover er et afsluttet kapitel, og ikke skal kunne drages ind i forudgående / efterfølgende overtrædelsesforhold. En overtrædelse er en selvstændig overtrædelse og dermed færdig.

Et eksempel:

Et hvil er ikke kun et hvil, hvis det er på 8 timer. Et hvil på 7 timer og 45 min. er også et hvil. Kun er det 3,2 % mindre end et 8 timers hvil og deraf udregnes således en eventuel bøde.

Derudover skal det objektive ansvar i køre-hviletidsproblematikken revideres og bringes i overensstemmelse med vore EU naboer, f. eks Tyskland, Holland med flere, hvor et sådant ansvar ikke findes i forbindelse med køre- hviletidsforordningen.

Vi håber ministeren indser nødvendigheden af, at denne sag så hurtigt som muligt kommer til behandling i folketingssalen, og ser det som en afgørende del af bevarelsen af julefreden på landevejene.

Det kræver bare - og kun - at ministeren alene bekræfter/giver løfte om, at der om de nævnte punkter hurtigst muligt vil blive indledt positive forhandlinger med henblik på, at de nævnte ændringer kan træde i kraft snarrest muligt omkring årsskiftet 2006/2007.

Den sidste beslutning, der blev truffet i enighed på mødet i Fredericia, var, at man forventede, at ministeren inden for ti dage efter modtagelse af dette brev med rimelighed skulle kunne svare på fremsendte anmodning.

Skulle man mod forventning ikke inden for den fastsatte tidsfrist have modtaget et positivt midlertidigt svar, vil der hurtigst blive truffet beslutning om det videre forløb i sagen.

I øvrigt står vi (FDL og IA gruppen) til ministerens rådighed - hvor og hvornår dette måtte ønskes - med råd, vejledning og eksempler fra den barske hverdag på landevejene.

Med venlig hilsen

På vegne af FDL & IA Gruppen
Christian Jensen

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.064