Nyt direktiv om vejskatter
Europa-Parlamentet vedtog i går et direktiv om vejskatter - den såkaldte eurovignet. Den vedtagne lov harmoniserer vejskatterne på tunge godskøretøjer for benyttelse af det transeuropæiske vejnet.
Forslaget til det nye direktiv er et kompromis med Ministerrådet, som derfor forventes at sige OK til forslaget. Direktivet vil derfor kunne træde i kraft i løbet af første halvår 2006.
De nye regler skal bidrage til at tøjle beskatningslysten i medlemslandene.
Reglerne skal også sikre, at niveauet for vejafgifter fastsættes på basis af objektive kriterier. Det er bl.a. de faktiske omkostninger for infrastrukturen. Afgifterne kan så varieres for at tage hensyn til miljøbelastning, støj, tidspunkt for kørslen med mere.
»Nye afgifter og nye regler er aldrig gode nyheder. Men i dette tilfælde er der tale om revision og modernisering af nogle gamle og uklare regler. Det er positivt, at disse nye fælles EU-regler skal bruges til at holde f.eks. størrelsen af den tyske vejskat, maut'en, i ave og sætte rammer for den måde, den opkræves på. Det vil skabe bedre vilkår for dansk vejtransport i Europa,« siger DTL's direktør, Erik Østergaard, til organisationens hjemmeside.
Direktivet vil ikke påvirke de specielle rabatordninger, der findes for Storebælts- og Øresundsbroen.
»Jeg er meget tilfreds med, at det fortsat er muligt at få rabat ved hyppig brug af Øresunds- og Storebæltsforbindelsen. Rabatsystemerne modvirker, at vi får skabt en økonomisk kile mellem det østlige og vestlige Danmark til stor gene for såvel transportbranchen samt andre hyppige brugere,« udtaler Anne E. Jensen (V), medlem af Europaparlamentet.