23948sdkhjf

De nye regler om køre-hviletid

Europa-Parlamentet, Kommissionen og de 25 EU-lande har forhandlet sig frem til en forligsaftale om nye regler for køre-hviletid og for kontrol af reglerne for køre-hviletid.

Parterne nåede til enighed om forliget, men der mangler fortsat en endelig vedtagelse i Rådet og Europa-Parlamentet, hvilket man forventer sker i maj næste år. Efter den formelle vedtagelse og offentliggørelse vil der gå op til et år, før reglerne skal overholdes.

Det indtil nu aftalte indeholder blandt andet følgende ændringer:

. Udelt dagligt hvil skal være minimum 11 timer. Hvilet kan kun deles i to perioder, og skal i så tilfælde være 12 timer (3+9).

. Reglerne for afviklingen af 45 minutters pauser for hver 4,5 timers kørsel ændres. Pausen kan deles i 15+30 minutter.

. Chauffører skal have 45 timers hvil hver fjortende dag.

. En medlemsstat kan sanktionere overtrædelse, der har fundet sted i andre medlemslande.

. Kontrol ved vejsiden skal fra 2008 omfatte de forudgående 28 dage.

. Ansvar for afvikling af en transport i overensstemmelse med reglerne er nu også virksomhedens.

. Medlemslandenes myndigheder skal styrke samarbejdet om fortolkning og anvendelse af reglerne.

. Arbejdstid skal ikke kontrolleres.

. Antallet af kontroller skal øges fra 1 pct. af arbejdsdage til 3 pct. af arbejdsdage, med mulighed for yderligere stigning til 4 pct. efter 2012.

. Kontroller ved vejsiden skal skærpes.

. Kontroller skal for 50 pct. vedkommende finde sted i virksomhederne.

. Medlemsstaterne skal forbedre uddannelsen og kvaliteten af kontrollen.

. De sociale parter involveres i overvågning af hvorledes de nye regler fungerer, og hvornår der er behov for supplerende vejledninger.

. Kommissionen får til opgave at udstede vejledning i hvilke overtrædelser, der skal betragtes som alvorlige.

[add:2]

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063