Stadig rabat på broerne
EUs transportministre blev torsdag enige om nye rammer for vejafgifter i det såkaldte eurovignet-direktiv for lastbiler.
Den danske regering fik begge sine mærkesager med i kompromisset: rabatterne på de faste forbindelser over Øresund og Storebælt kan bevares, og indtægterne fra vejafgifter skal ikke øremærkes til forbedring af vejnettet.
Transport- og energiminister Flemming Hansen er meget tilfreds med, at Ministerrådet har slået fast, at det skal være muligt at få rabatter på de faste forbindelser. Afgørelsen giver bl.a. Øresundsbroen mulighed for at give vognmænd rabatter, der svarer til rabatterne på Helsingør-Helsingborg færgerne.
DTL er enig og uenig
Dette synspunkt deler DTL. Men herefter hører enigheden op. For mens Flemming Hansen er tilfreds med, at vejafgifter ikke skal øremærkes, havde DTL gerne set, at pengene gik til transport-relaterede formål.
”DTL har klart været på Kommissionens side i spørgsmålet om øremærkning af indtægter til forbedringer af vej-infrastrukturen og til at reducere støj og ulykker. Det er beklageligt, at vejafgifterne nu er blevet til en generel indtægtskilde for landenes mere eller mindre slunkne statskasser”, siger cheføkonom Ove Holm, DTL.