Fragtbiler undgår køreskiver
Der var lettelse i kurer- og fragtbranchen efter Europarlamentets afstemning onsdag, hvor de lette lastbiler under 3,5 ton lige akkurat undgik at blive indlemmet i køre-hviletidsreglerne efter "forlænget spilletid".
Der skulle nemlig to afstemninger til, før resultatet forelå med ganske få stemmers margin. Dermed undgår området for de lette køretøjer at skulle gennemgå drastiske forandringer.
»Det havde også været helt hovedløst, hvis det var gået igennem. Udover at det ikke ville stå klart, hvem der var omfattet, så ville det være dyrt at indføre for branchen. Det ville være umuligt for politiet at kontrollere og slet ikke have nogen effekt på færdselssikkerheden,« mener Anne E. Jensen (V), medlem af Europaparlamentets Transportudvalg.
Ikke bygget til det
Vognmandsforretninger med vare- og lette fragtbiler er i forvejen underlagt en vis kontrol i form af nogle arbejdstidsregler, men bilerne er for langt de flestes vedkommende ikke bygget til at køre efter hviletidsreglerne.
»Man kan godt lave den sådan, at den er indrettet med en køje, men et decideret rum med en køje er de jo ikke bygget til. Vi har tre biler, der har en køje, men i de fleste tilfælde kører vi ind et sted på vejen og sover,« forklarer Lars Blak Sørensen, direktør i vognmandsfirmaet ITS i Kolding, der har 12 biler, som for det meste kører eksport sydpå.
Ingen rovdrift
»Ekstra administration er altid ekstra bøvlet for os, så vi er da glade for, at resultatet blev, som det blev. Men med hensyn til arbejdstid er vi jo underlagt de samme regler som alle mulige andre virksomheder, og det er jo ikke sådan, at vi bare dyrker rovdrift på chaufførerne, selvom vi ikke har skiver,« understreger han.
Det var især pres fra tysk side, der gjorde, at de lette fragtbiler blev inkluderet i Transportudvalgets udkast til nye køre-hviletidsregler. Men det lykkedes altså tilsyneladende heller ikke at indføre køreskiver i varebilerne i denne omgang.
Som tidligere omtalt her på siden i februar udskriver de tyske myndigheder også bøder til varebiler, hvis de ikke har køreskiver i bilen, selvom EU’s lovgivning siger noget andet.