Nyt system holder chaufføren vågen
»Chauffør faldt i søvn ved rattet – fem dræbt.«
Det er overskrifter som denne, Volvos eksperter arbejder hårdt på at undgå i fremtiden. En god søvn og ordentlige arbejdsforhold er den bedste forebyggelse, men skulle øjenlågene alligevel blive tunge, så præsenterer Volvo på Transport 2005 nogle af de nyeste sikkerhedsmæssige landvindinger.
En af metoderne er at anvende et kamera, som registrerer øjets bevægelser. Ved hjælp af et øjenkamera, sensorer i rattet og et kamera i forruden vil systemet kunne registrere chaufførens hovedbevægelser, urolige ratbevægelser og køretøjets placering på vejbanen.
Opfatter træthed
»En træt chauffør blinker langsommere og lukker øjnene mere end en frisk og udhvilet chauffør, og det registrerer kameraet,« siger Petter Larsson, en af eksperterne bag udviklingen af Drowsy Driver Alert-systemet, som kan blive virkelighed i lastvognene i fremtiden.
Kameraet kan også opfatte, hvis chaufførens opmærksomhed er rettet mod det forkerte. For eksempel vil føreren kunne få en påmindelse, hvis han er for optaget af en telefonsamtale eller kigger for længe på et kort under kørslen.
»Det er kombinationen af de forskellige trætheds-indikatorer, der giver os den unikke funktion,« forklarer Petter Larsson.
Kan forværre situationen
Når en lastbil er udstyret med mange funktioner, som skal advare og påminde om forkerte prioriteringer eller fejl, er det vigtigt, at advarslerne er korrekt udformede. Ellers kan de have den modsatte effekt, når chaufføren er stresset og træt.
»At integrere flere separate advarsels- og hjælpesystemer i køretøjet kan skabe en risiko for konflikter, der kan gøre en allerede presset situation værre. Vores grundtanke er, at chaufføren aldrig må gå glip af en information, men at den skal præsenteres på det rette tidspunkt,« påpeger Petter Larsson.
Lysbølger og sæderyst
Alarmsystemet kan blandt andet advare chaufføren ved hjælp af lysdioder i instrumentpanelet, som skaber et ”bølgende” lysflow. Lysflowet skaber en refleks hos chaufføren, som får blikket tilbage på vejbanen. En anden mulighed er, at sædet kan vibrere og på den måde ruske op i chaufføren.
Systemet er endnu ikke indført i lastvogne til salg, men Volvo regner med at have systemet som standardudstyr i fremtidens lastbiler.