ATL ser lyst på fremtiden
»Det er vores oplevelse, at langt de fleste medlemmer ser lyst på fremtiden. Der er en tro på øget beskæftigelse, mere forretning og flere vækstmuligheder,« siger Joan Hansen, formand for Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, ATL i sin nytårsudtalelse, som vi her bringer i sin helhed:
"Der er god grund til at se lyst på fremtiden for transporterhvervet. Vi skal blot blive dygtigere til at se osten frem for hullerne. Heldigvis er det ingen skam at blive klogere.
En mand går under en gadelampe og ser ned i jorden. En anden mand råber ham an og spørger, om han leder efter noget.
Ja, svarer den første. - Jeg har tabt mit ur derovre, siger han og peger mod en mørk port. - Hvorfor leder du så herovre, spørger den anden. - Jo, for det er her, der er lys, svarer den første.
Ballerne skal strammes
Tiden netop nu er vigtig. Den lærer os nemlig, at den lette løsning sjældent betaler sig. Vejen til succes er ikke belagt med rullende fortov. Snarere skal vi spænde vandrestøvlerne på og stramme ballerne, hvis transporterhvervets optimistiske forventninger om lysere tider skal indfries.
Blandt ATL's medlemsvirksomheder har flere mærket, at EU har udvidet sig østover. De har oplevet, at priserne er pressede, og det er en virkelighed, vi skal se i øjnene. Udvidelsen mod øst er på den ene side en del af en globalisering, der ikke fornægter sig.
Det betyder ganske rigtigt en ny konkurrencesituation - også i vores branche. Men at være imod globalisering svarer til at være modstander af regnvejr. Begge dele findes uanset, om man bryder sig om det eller ej. Og begge dele har både sine gode og dårlige sider.
Så klæder man sig på til det, går det såmænd nok også endda.
Ikke kun pris
Så på den anden side giver de nye markedsvilkår også oplagte
muligheder for at finde andre styrker end den, der altid ligger lige for: Prisen. Globalisering betyder blandt andet outsourcing af opgaver - og i den sammenhæng er vores branche den første, der mærker en stigning i varenes bevægelighed og dermed efterspørgslen på transport.
Vores bundlinje kommer til at afhænge af meget andet end netop prisen. Uddannelse og faglært arbejdskraft fx . Det er heldigvis ingen skam at blive klogere, og der er udsigt til at vi får langt bedre muligheder for at opkvalificere chaufførerne. Vi er endnu ikke helt i mål med obligatorisk brug af simulatorer i erhvervschaufføruddannelsen. Men vi er godt på vej.
Mere undervisning
Der kommer også flere tilbud om undervisning, der kan matche den teknologiske udvikling. I ATL kan vi kun støtte den slags projekter. Det handler nemlig ikke blot om at få transporteret varer fra A til B. Kravene til bl.a. mere miljørigtig og rationel kørsel breder sig og bliver mere udtalte. Også her kan vi blive bedre.
Forbedring af kompetencer gælder ikke kun folkene bag rattet. Alle bag skrivebordene skal også (genop)træne de små grå. Ledelsen
kunne fx arbejde mere med at udnytte overenskomstens mange muligheder.
Mindre bøvl
Såvel medarbejdere som arbejdsgivere kan drage fordel af årets overenskomstaftale med SiD, der rækker tre år frem. Den rummer nemlig gode muligheder for at styrke konkurrenceevnen med øget fleksibilitet i arbejdstiden, tryghed i ansættelsen og igen: opkvalificering af medarbejderne.
I det hele taget giver overenskomsten mindre bøvl for alle parter, fordi den dækker flere personalegrupper og ligner en rammeaftale i sin struktur.
Ryd ud i egne rækker
Også vi i ATL kan lære af de omskiftelige tider. Også vi skal konkurrere på virksomhedsvilkår og blive bedre til at betragte medlemmerne
som kunder, der kan vælge eller vrage os, hvis ikke vi leverer varen. Herunder opmuntre til at der ryddes ud i branchens egne rækker,
så der ikke snydes på overenskomstvægten. Fornuftige og hæderlige medlemmer skal kunne regne på vores opbakning. Det skulle bare mangle.
Vi skal være forberedt på, at kunderne bliver langt større og mere profesionelle indkøbere.
I 2005 kommer vi også til at stifte bekendtskab med EU's arbejdstidsdirektiv. Til marts træder direktivet i kraft, og er i al sin bureaukratiske
enkelhed et sæt fælles regler om arbejdstider. Vi er ikke glade for arbejdstidsdirektivet, men vi må betragte det som en nødvendig udfordring
for at drive moderne virksomhed.
Tro på fremtiden
Heldigvis ser mange osten frem for hullerne. Det er vores oplevelse at langt de fleste medlemmer ser lyst på fremtiden. Der er en tro på øget
beskæftigelse, mere forretning og flere vækstmuligheder. I det hele taget tegner der sig et billede af en branche, der ved, at det er muligt at klare
sig fornuftigt også i en tid med tiltagende konkurrence. I hvert fald hvis vi selv tror på, at det kan lykkes.
En ting er nemlig sikkert: De nye tider varsles ikke kun ved, at vi skifter kalenderen ud. Vi skal vise engagement, gejst og især åbenhed over for forandringer, hvis nytåret ikke bare skal blive godt - men bedre!"