23948sdkhjf

Danmarks første lastbil med Euro 4 motor leveret

Vognmandsfirmaet Gert Jakobsen Transport ApS fra Hornslet nord for Århus har netop fået leveret Danmarks første lastbil, der opfylder den kommende Euro 4-miljønorm, der træder i kraft i 2006.

Den nye lastbil er en Scania R420, der er udrustet med en 12-liters

6-cylindret Turbocompound-motor på 420 hestekræfter. Den skal anvendes ved tanktransport over store dele af Europa.

Kan køre uden filter

Den nye Scania R420 med Euro 4-motor udleder op til 80% færre forurenede stoffer end en tilsvarende lastbil, der opfylder den nugældende Euro 3-miljønorm.

Udslippet af forurenende stoffer fra Euro 4-motoren er endda så lavt, at lastbilen frit vil kunne køre uden partikelfilter i den miljøzone, som Københavns Kommune planlægger at indføre.

EGR-system

Motoren klarer Euro 4-normen ved hjælp af et enkelt EGR-system (Exhaust Gas Recirculation), der leder en del af den forbrændte udstødningsgas tilbage i indsugningen. Derved nedsættes forbrændingstemperaturen, så udslippet af især NOx (kvælstofilte, der bl.a. bidrager til syreregn) samt partikler (der kan være kræftfremkaldende) reduceres.

Systemet kræver ingen tilsætningsstoffer i brændstoffet eller efterbehandling af udstødningsgassen, hvilket bidrager til lavere driftsomkostninger og større driftssikkerhed.

Fordele ved at køre miljørigtigt

Euro 4-miljønormen træder først i kraft i Europa den 1. oktober 2006, men Gert Jakobsen ser store fordele ved allerede nu at investere i det mest miljørigtige materiel på markedet.

"Vi har længe arbejdet med at reducere miljøpåvirkningen fra vores transporter. Vi indførte kvalitetsstyring allerede i 1995 og for to år siden udvidede vi til også at arbejde med miljøstyring. Det har været en fordel for os, fordi vi har kunne dokumentere over for kunder, myndigheder og naboer præcis hvor meget vores transporter forurener, og hvad vi gør for at formindske miljøpåvirkningerne," siger Gert Jakobsen.

Grønt regnskab

Gert Jakobsen Transport er ved at blive miljøcertificeret efter ISO 14001-normen og dokumenterer desuden sit miljøarbejde i et såkaldt grønt regnskab.

Virksomheden beskæftiger godt 20 medarbejdere og råder over en vognpark på 16 trækkende enheder samt ca. 25 sætte- og påhængsvogne, der næsten alle er beskæftiget med transport af flydende produkter i tank. Halvdelen af omsætningen hentes ved kørsel i udlandet.

"Selv om den nye Scania R420 med Euro 4 motor er ca. 40.000,- kr. dyrere i indkøb end en tilsvarende lastbil med Euro 3-motor, forventer vi, at den bliver en god investering. Scania’ens forbedrede miljøegenskaber vil give os besparelser på vejskatten i flere europæiske lande, og lastbilen får en højere værdi som brugt, når vi engang skal skifte den ud" siger Gert Jakobsen.

Ikke kun økonomi

"Men det er ikke kun økonomien, der får os til at investere i det mest miljøvenlige materiel. Som transportvirksomhed er vi hele tiden i skudlinien på grund af miljøbelastningen fra transportsektoren, så vi har en forpligtelse til at reducere udslippet af forurenende stoffer, når chancen byder sig," tilføjer han.

Den nye Scania R420 sættevognstrækker til Gert Jakobsen Transport er optimeret for lav egenvægt til kørsel med tanksættevogn. Trækkeren er udrustet med det nye Highline førerhus, 9-trins GR900 gearkasse samt enkeltreduceret R780 bagtøj med udveksling 3,08:1, der giver optimalt omdrejningstal på motoren ved motorvejskørsel.

Trækkeren udgør en investering på ca. kr. 660.000 + moms, og Gert Jakobsen Transport forventer at investere i yderligere et antal trækkere med Euro 4-motor i god tid inden Euro 4-kravene træder i kraft. Den nye Scania R420 er leveret af Scania Biler A/S i Århus.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078