Dæktryks-sensor øger sikkerheden
Næsten halvdelen af alle lastbildæk har for lavt lufttryk, hvilket betyder dårligere vejgreb og øget risiko for uheld. Det viser en undersøgelse fra Volvo, der har taget konsekvensen og lancerer en overvågning af dæktrykket i lastvogne og trailere.
Lavt lufttryk i dækkene kan være årsag til alvorlige ulykker på en tungt lastet lastbil. Dækkene slides mere end normalt, brændstofforbruget stiger, og vogntoget får dårligere vejgreb
og manøvreegenskaber. Risikoen for dækeksplosioner er dermed forøget, og 85 % af disse eksplosioner forårsages af uopdagede små lækager.
10 % for lavt tryk
Det er tidskrævende hele tiden at kontrollere lufttrykket på samtlige dæk på en lastbil - og derfor sker det ofte ikke. Resultatet er, at halvdelen af alle lastbiler har mindst 10 %
for lavt tryk i dækkene – med fatale følger.
»Med vores dæktrykssensorer er det let at holde øje med lufttrykket i alle dæk på køretøjet - selv på traileren, så det er et system til stor nytte,« siger Anders Eriksson, Volvo Lastvogne.
Afvigelser vises på skærm
Med Volvo overvågningssystem - Tyre Pressure Monitoring (TPM) har hvert hjul en lufttrykssensor, som kommunikerer trådløst med lastbilen. Information om lufttrykket i samtlige dæk
vises på chaufførens skærm.
Afvigelser fra normalværdien rapporteres i to niveauer. Ved mindre afvigelser opfordres chaufføren til at korrigere lufttrykket, og ved større afvigelser til at standse lastbilen med det samme.
Det nøjagtige lufttryk i hvert dæk kan aflæses i chaufførens display, når lastbilen holder stille.