23948sdkhjf

Nytårsudtalelse fra ITD

”2004 bliver et år med mange store begivenheder og udfordringer for den internationale vejtransport. Overenskomstforhandlinger, EU-udvidelsen, tysk og østrigsk vejskat og måske det digitale køre-hviletidsur er blot nogle af de begivenheder, der står på dagsordenen i det nye år. Spændende udfordringer venter på os og vore kunder, men vi står som altid klar til at tackle disse”.

Det siger formanden for International Transport Danmark (ITD), Egon Sørensen, Hanstholm i anledning af årsskiftet. Han fortsætter:

Komplekse regler og love

"2003 har glædeligvis for mange internationale transportører været et tilfredsstillende år. Beskæftigelse, omsætning og indtjening har for mange på baggrund af en stor daglig indsats udviklet sig fornuftigt.

Mange af vore medlemmer føler sig dog tynget af nye og komplekse regler og love, en voksende konkurrence fra udlandet og fortsat stigende omkostninger.

Alt dette stiller store krav til vore medlemmer også i de kommende år. Tilpasningsevne, kompetenceudvikling og effektivitet vil fortsat være nøgleord for, at vi kan opretholde et konkurrencedygtigt dansk transporterhverv.

Vi må omstille os og tilstræbe, at produktionen af transportydelsen bliver mest mulig rationel og satse på, at vi i Danmark med vores store viden og ekspertise fortsat er transportens arkitekter.

Overenskomst-forhandlinger

2004 starter med overenskomstforhandlingerne i det tidlige forår. Arbejdsgiverorganisationen ATL har igennem længere tid været i gang med forberedelserne, og vi håber på et resultat, der sikrer dansk transports konkurrenceevne i årene fremover.

2003 var præget af debatten om den tyske vejskat, der på grund af tekniske problemer har måttet udsættes to gange, og hvis skæbne i skrivende stund er meget usikker. Mange internationale transportører har haft store ekstraomkostninger i forbindelse med forberedelserne til den tyske vejskat.

I Østrig påbegyndes opkrævningen af en vejskat 1. januar 2004.

Håber på fælles løsning

Fra erhvervets side håber vi, at EU har held med at etablere en fælles europæisk løsning på afgiftsområdet, frem for at hvert land etablerer sin egen afgift. Dette er et af vore vigtigste EU-politiske ønsker og krav i 2004.

ITD har sammen med Danske Speditører udarbejdet grundige kundeinformationer om tysk og østrigsk vejskat. Vi har på alle måder forsøgt at bistå branchen så godt som muligt med alle de elementer, der er forbundet med opkrævning af de nye skatter, som alene kan dækkes af vore kunder og i sidste ende den europæiske forbruger.

De nye EU-lande

Pr. 1. maj 2004 får vi 10 nye EU-lande. For ITD’s medlemmer ligger der heri på den ene side en øget konkurrence, men på den anden side også nye muligheder og udfordringer.

Det er vigtigt, at de danske transportører får deres andel af de nye markeder, ikke mindst til gavn for dansk eksport. Vi har derfor i ITD etableret en særlig service vedrørende EU-udvidelsen, der via informationer og konkrete værktøjer skal sikre, at danske transportvirksomheder får så stor en andel af transportopgaverne til og fra de nye EU-lande som overhovedet muligt.

Også i 2003 har ITD bestræbt sig på at udvikle nye værktøjer og løsninger til den internationale transport, der skal være med til at sikre den bedst mulige konkurrenceevne.

Øget samarbejde

Samarbejdet i branchen skal øges kraftigt de kommende år, og ITD har derfor etableret en lang række netværksgrupper, der skal fremme dette. Vi har i 2003 endvidere udviklet et egenkontrolprogram for fødevaretransporter, udvidet vore aktiviteter på bl.a. miljøområdet, og som noget nyt også etableret en særlig rådgivningsservice på it-området.

Også i 2004 vil vi fortsat videreudvikle og nyudvikle vore serviceprodukter til de danske internationale transportører.

Det nye FDE Center

Vi glæder os til i 2004 at tage det nye FDE Center Padborg i brug. Vi får nu vores længe nærede ønske opfyldt om at samle alle aktiviteterne i ITD og FDE under fælles og hensigtsmæssige rammer. Med de nye faciliteter vil vi fremover kunne yde både medlemmer og kunder en endnu bedre service.

Vi glæder os også over, at andre virksomheder og institutioner flytter med ind i FDE Center Padborg. Dermed bliver centeret forhåbentligt et levende og sprudlende videnscenter for bl.a. transportbranchen.

Hilsen til chaufførerne

På de europæiske landeveje kører der døgnet rundt tusindvis danske eksportvogntog, der yder en stor indsats til gavn for det danske samfund. Jeg vil derfor gerne i min nytårshilsen rette en særlig tak til alle jer chauffører og medarbejdere på kontoret, der til daglig sikrer, at vi kan bistå de danske eks- og importører med at få varerne frem.

En stor tak også til vore mange samarbejdspartnere for et godt samarbejde i det forløbne år.

Politikere og myndigheder

Ikke mindst det tætte og fremadrettede samspil mellem vort erhverv og danske politikere og myndigheder vil også fortsat være af afgørende betydning for en positiv udvikling.

Jeg ønsker vore medlemmer, deres familier og ansatte et godt og lykkebringende nytår, og jeg siger tak for den opbakning, som medlemsvirksomhederne altid viser ITD. Denne opbakning er grundlaget for foreningens arbejde, og vi sætter stor pris på den.

Egon Sørensen, Hanstholm
Formand for International Transport Danmark (ITD)

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.311