Nytårsudtalelse fra ATL
”Det er bydende nødvendigt, at man i de enkelte virksomheder tager ansvar og ser fordelene i at uddanne medarbejderne, for det har aldrig været mere aktuelt, end det er nu. Vi skal ind i en positiv cirkel, hvor chaufførerne bliver faglært arbejdskraft, og vi skal være stolte af at være beskæftiget i transporterhvervet.”
Det siger formanden for Arbejdsgiverforeningen for Transport og Logistik, Joan Hansen, Herning.
Parat til forandring
”I kølvandet på EU-udvidelsen vil følge en række forandringer. Det er derfor uhyre vigtigt, at man i virksomhederne er forandringsparate, og at forandringerne ikke bliver gjort til undskyldning for en svigtende virksomhedsdrift, men betragtes som endnu en indgangsvinkel til et styrket forretningsgrundlag.”
Transporterhvervet fik i 2003 endnu en gang vist bæredygtigheden i den danske arbejdsmarkeds-model. Ved at forene arbejdstager- og
arbejdsgiverinteresser blev der på uddannelsesområdet skabt et foreløbigt klimaks, da SID´s og ATL´s fælles uddannelsesfond, TSU, for knap et år siden investerede i Nordeuropas første og eneste mobile lastbilsimulator.
Simulator-træning
I Danmark har vi ikke tidligere haft tradition for simulatortræning i transporterhvervet, men ikke desto mindre har simulatoren haft et særdeles travlt år med en stort set fuldt optaget kalender. Det skyldes ganske enkelt, at en lang række vognmænd allerede har set mulighederne i simulatortræning til gavn for både chauffør og vognmand i form af træning i defensiv kørsel, forebyggelse af ulykker samt en øget bevidsthed om miljørigtig kørsel.
Glædeligt er det også, at simulatortræning nu er kommet med i
uddannelsesdirektivet fra EU, hvorfor obligatorisk brug af simulatorer i forbindelse med erhvervschauffør-uddannelsen i Danmark er rykket et skridt nærmere. Det er en udvikling, der er helt i tråd med ATL´s fokus på uddannelse og strategi om øget kompetence hos erhvervets medarbejdere.
Op på et højere niveau
For der er ingen tvivl om, at kompetencen i hele transporterhvervet skal op på et højere niveau. Det gælder både den operationelle og ledelsesmæssige kompetence. Ser vi bare 10 år tilbage, var en god chauffør en person, der var god bag rattet.
Det skal man naturligvis også være i dag, men stadig større krav fra markedet, en øget konkurrence fra vores kolleger rundt omkring i Europa, og ikke mindst den teknologiske udvikling vidner om, at man som chauffør skal kunne meget mere end at træde på speeder og skifte gear. Derfor er uddannelse og en øget kompetence på alle niveauer i de enkelte transportvirksomheder alfa og omega for transporterhvervets fremtid.
Smertelig afsked
2003 blev også året, hvor transporterhvervet måtte tage en smertelig afsked med en fantastisk kollega og kær ven, vognmand Hans Erik Larsen. Igennem næsten 25 år var han en aktiv og vigtig del af erhvervets organisationsarbejde, og i ATL gjorde han sig bemærket som en særdeles kompetent forhandler. Han var vellidt og respekteret i overenskomstkredse, og han vil blive savnet i de kommende overenskomstforhandlinger.
Overenskomster
Og de kommende overenskomstforhandlinger bliver den første store opgave i 2004. Den indledende dialog med vores medlemmer og SID er i gang, og det har givet os en idé om, hvor tingene bevæger sig hen.
Vi er fulde af fortrøstning i forhold til at nå en endelig overenskomst-aftale i begyndelsen af 2004, og mit håb er, at vi ved en fælles indsats kan skabe et overenskomst-fundament, der i en vis udstrækning læner sig op af ”simulatormodellen”.
Blomstrende forår
Jeg er sikker på, at vi i mere end én forstand kommer til at opleve et blomstrende forår i 2004. Ti nye lande træder ind i EU, og det bringer nye muligheder med sig.
Ikke alle transportvirksom-heder vil kunne drage nytte af EU-udvidelsen, så hver enkelt virksomhed må gøre op med sig selv, om de forretningsmæssige udviklingsmuligheder, der uden tvivl er til stede, er attraktive nok.
Hvad enten man aktivt søger at skabe strategiske alliancer i fx Ungarn, eller indtager en mere tilbageholdende rolle, vil der i kølvandet på EU-udvidelsen følge en række forandringer.
I takt med udviklingen har vi som arbejdsgiverforening naturligvis også et ansvar for at præge beslutningerne i EU. Det gør man bedst ved at være til stede og tæt på dem, som træffer beslutningerne. En HTS-repræsentation i Bruxelles er derfor en helt naturlig del af det ansvar, som vi arbejdsgiverforeninger skal påtage os. Set i lyset af EU-udvidelsen er dette blevet endnu mere aktuelt.
Iværksætterånd
Om noget er transporterhvervet præget af en iværksætterånd og en fightervilje, der går langt ud over det, man oplever i andre brancher.
Det er både godt og ondt, for som alle ved, er der for mange aktører på det danske marked, hvorfor en reduktion i antallet af aktører er uundgåelig.
Det vil primært ske i form af virksomhedslukninger, generationsskift og en konsolidering af virksomhederne, der bliver til større enheder.
Hele denne udvikling skal understøttes af en stærk foreningsstruktur, hvorfor den frugtbare dialog mellem transporterhvervets toneangivende organisationer skal bevares og bringe transporterhvervet igennem et lykkebringende 2004.