23948sdkhjf

Egon Sørensen, ITD: Udnyt mulighederne

Nytårsudtalelse ved formanden for International Transport Danmark (ITD), Egon Sørensen:

"Generelt for den internationale vejgodstransport har det forløbne år været karakteriseret af svag vækst i omsætning og beskæftigelse. Vi har i Danmark oplevet en stigende konkurrence og vigende markedsandele i forhold til udenlandske kollegaer.

Som transportnation hilser vi det velkommen, at vi også i Danmark råder over transportvirksomheder, der kan bide skeer med de store i Europa. Vi oplevede således også i det forløbne år fusioner og etablering af større enheder, der bedre kan matche kundernes behov.

Også mindre og mellemstore transportvirksomheder har gode muligheder for at videreudvikle deres forretninger og betjene transportkøberne. Mit råd til medlemmerne er derfor: tilpas jer til de nye markedsvilkår. Det er svært, men ikke umuligt.

For ITDs medlemmer indebærer udviklingen også nye muligheder, som vi bør udnytte.

En af mulighederne er den historiske udvidelse af EU med hele 10 nye medlemslande fra 1. maj 2004. Udvidelsen vil for vore medlemmer indebære både muligheder men også nogle trusler. Udvidelsen sætter fokus på nødvendigheden af et øget samarbejde og en professionel tilgang til markedet. Her tror jeg vore medlemmer hører til blandt de bedste i Europa.

Hvad sker der ellers i de kommende måneder og år?

Først og fremmest indfører Tyskland i august 2003 som bekendt en motorvejsafgift for lastbiler, den såkaldte Maut. Den tyske vejskat vil forøge omkostningerne ved kørsel i Tyskland med gennemsnitlig 16 pct., afhængig af de konkrete forudsætninger.

Der skal ikke herske tvivl om vores holdning: der er kun transportkøberne til at betale den nye afgift. Det er dermed dansk eksport og dansk erhvervsliv, der må betale regningen. Når det går ud over vore kunder, risikerer det desværre også at gå ud over transportvirksomhederne, fordi der kan være gods, der ikke længere skal fragtes fra/til Danmark.

Vi er i ITD ikke glade for den tyske enegang. Mauten sætter os flere år tilbage i udviklingen. Der bør derfor snarest opnås enighed om fælles regler for afgiftsopkræv-ning i alle EU-landene.

De nye arbejdstidsregler, der vil træde i kraft i 2005, vil stille store krav til branchens omstillingsberedthed og betyde væsentlige ændringer i transportafviklingen.

Der stilles i disse år endvidere stadig større krav til transportvirksomhederne fra både kunder og myndigheder, f.eks. inden for områderne it, miljø og uddannelse.

ITD har et ønske om at være tættest muligt på medlemmerne og deres hverdag, og vil derfor bistå medlemmerne aktivt med at leve op til de øgede krav.

I starten af det nye år vil Fødevareregionerne fokusere på, om de virksomheder, der transporter fødevarer, har etableret deres egenkontrolprogrammer. Transportøren skal således kunne dokumentere forsvarlig omgang med fødevarerne. Vi har i ITD udviklet værktøjer, som kan understøtte virksomhederne i forbindelse med disse egenkontroller.

Det kommende digitale kontrolapparat, arbejdstidsreglerne og kravet om sikker-hedsrådgiverfunktion i virksomheder, der arbejder med farligt gods, er vigtige områder, som ITD rådgiver om for at sikre de bedst mulige vilkår for transportvirksomhederne.

ITD fokuserer endvidere på samarbejde og netværksdannelser mellem alle parter i transportkæden. ITD har opprioriteret rådgivningen på it-området, og i det nye år vil foreningen præsentere medlemmerne for en ny it-rådgivningsservice, ligesom udviklingen på logistik- og miljøområdet fortsat er centralt i foreningens medlemsaktiviteter også i 2003.

Overordnet set lægger ITD vægt på at fremme virksomhedernes forretningsudvikling, og foreningen vil også i det nye år sikre en høj faglig viden, herunder også indenfor økonomi og transportplanlægning - til gavn for medlemmerne. Når dertil lægges vort datterselskab FDEs mange servicetilbud til branchen, håber vi fra foreningens side at kunne fremme dansk konkurrenceevne mest muligt.

Et nyt år venter forude, med nye udfordringer for os alle. Jeg ser frem til et godt og tillidsfuldt samarbejde med alle foreningens medlemmer og med vore mange samar-bejdspartnere. Jeg håber, at alle vil være med til at sikre transporterhvervet den centrale plads i dansk erhvervsliv, som det fortjener.

Til slut takker jeg de danske myndigheder, vore mange samarbejdspartnere samt ikke mindst vore medlemmer for et godt, åbent og udbytterigt samarbejde i året, der gik.

Jeg ønsker medlemmerne, erhvervet, de mange medarbejdere og erhvervets samarbejdspartnere et godt og succesfuldt 2003."

Egon Sørensen, formand for ITD

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078