23948sdkhjf

DTL-formand: EU skal gennemføre efffektiv kontrol

Nytårsudtalelse fra formanden for Dansk Transport og Logistik, Anker M. Jensen:

"Der er grund til at rose det danske formandskab for at have banet vejen for en vellykket udvidelse af EU fra 1. maj 2004.

Ikke uden grund stilles store forventninger om en kraftig forøgelse af samhandelen mellem de ny og gamle EU-lande og dermed nye eksportmuligheder for dansk erhvervsliv.

Det danske transporterhverv har potentiale til at gøre sig gældende på det store nye indre marked. Forudsætningen er, at de intentioner, som ansøgerlandene har knæsat på papiret, også udmøntes i praksis. Det er også en forudsætning for succes, at markedet i sig selv – virksomhederne – forstår at tilpasse sig det nye udgangspunkt med differentierede omkostninger og priser. Førertrøjen tildeles dem, som seriøst udøver deres erhverv og kender deres ansvar.

Danske transportvirksomheder er nøglen til den danske velfærdsudvikling. Gennem et professionelt lederskab og en professionel virksomhedskultur skal virksomhederne vise, at de er rustet til de nye udfordringer. Taberne er dem, der gemmer sig for udviklingen. Vinderne er dem, der anvender den hastige udvikling som en tumleplads med mangfoldige muligheder.

I det udvidede EU vil denne udskillelse blive endnu mere tydelig.

Nu er det ikke tilstrækkeligt at stille krav til de nye medlemslande om, at de i deres nationale lovgivning indfører fælles regler for transportområdet. Mindst lige så vigtigt er det at kontrollere, at reglerne overholdes, således at de også i praksis kommer til at gælde for alle EU-landes transportvirksomheder.

Hvis EU ikke gennemfører effektiv kontrol inden for et reguleret område som godstransporten, kan det nye store EU-marked ikke fungere som den helhed, der er aftalt i udvidelsesaftalen. For det danske transporterhverv er det helt afgørende, at konkurrencebetingelserne for godstransport bliver de samme i alle EU-lande.

DTL har på mange vigtige områder betinget sig, at tendensen blandt de eksisterende EU-lande til at opfinde nye nationale regler og krav til skade for transportudøvelse og den frie bevægelighed af varer og tjenesteydelser bringes til ophør. Vi må ikke drive væk fra det fællesskab, der oprindeligt var tanken med EU.

Et udvidet EU rummer både faldgruber og uanede muligheder. Et udvidet EU indeholder krav og forpligtelser for alle aktører. Også på transportområdet. Hvis det ikke opfyldes, vil den naturlige konkurrence mellem de enkelte landes transportvirksomheder blive sat ud af spillet, og så er det ingen ide med et endnu større europæisk fællesskab."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125