TIR-situation stadig uløst
Ifølge DTL er den spegede situation omkring sammenbruddet i TIR-forhandlingerne med Ruland stadig uløst. Derfor har DTL netop udsendt følgende retningslinjer fra den internationale transportorganisation IRU:
1. TIR forsikringsdækningen, som i dag er afgivet af forsikringsordningen til den russiske organisation ASMAP, suspenderes fra 24. december 2002 kl. 24:00 GMT – svarende til 25. december kl. 01:00 dansk tid.
2. Fra dato og tidspunkt for suspensionen anmodes IRU om at indstille udstedelsen af TIR-carneter til ASMAP.
3. Fra dato og tidspunkt for suspensionen er ASMAP ikke længere autoriseret til at udstede TIR-carneter til transportører etableret i Rusland eller i andre lande i henhold til gældende procedurer.
4. Alle TIR-carneter udstedt af ASMAP, som - før dato og tidspunkt for suspensionen – er accepteret af de russiske toldmyndigheder eller af andre toldmyndigheder, med hvilke TIR-transporter kan etableres, forbliver dækket af garantiordningen og er således gældende i henhold til bestemmelserne i TIR-Konventionen.
5. Alle TIR-carneter udstedt af ASMAP, som - efter dato og tidspunkt for suspensionen – er accepteret af de russiske toldmyndigheder eller af andre toldmyndigheder, med hvilkeTIR-transporter kan etableres, vil ikke længere være dækket af garantiordningen og vil således ikke længere være gældende.
6. Alle andre TIR-carneter udstedt af andre IRU garantiorganisationer (herunder DTL) og accepteret ved afgangstoldstedet for garantiorganisationernes toldsteder forbliver dækket af forsikringsordningen og forbliver således fuldt ud gyldige på de medlemslandes territorier, hvor TIR-transporter kan gennemføres, med undtagelse af russisk territorium, hvor alle transporter under TIR-systemet bliver suspenderet, jf. Artikel 26 i TIR-Konventionen, med virkning fra dato og tidspunkt for suspensionen.
7. Med virkning fra dato og tidspunkt for suspensionen har transportører med køretøjer indregistreret i Rusland ikke ret til at bruge TIR-carneter, som er dækket af forsikringsordningen - hverken i Rusland eller i andre lande.
8. Udenlandske transportører, der er autoriseret som TIR-brugere, har med virkning fra dato og tidspunkt for suspensionen ikke ret til at leje køretøjer indregistreret i Rusland eller til at samarbejde med eller indgå kommercielle transaktioner med russiske transportører med henblik på at overlade gennemførelsen af TIR-transporter til sådanne transportører.
9. Organiseret kriminalitet vil erfaringsmæssigt fortsætte ved brug af køretøjer tilhørende transportører, der er udelukket fra TIR-systemet. For at undgå et sådant misbrug anmodes toldmyndighederne om fra dato og tidspunkt for suspensionen ikke at acceptere TIR-carneter, som følger køretøjer indregistreret og TIR-godkendt i Rusland.