23948sdkhjf

Kommentar til forskelsbehandling

Formanden for eksportchaufførerne Branche 7, Chaufførernes Fagforening Aabenraa, efterlyser i et debatoplæg, at der er lighed for loven ude på de danske veje. Til gengæld mener han ikke, at reglerne skal EU-harmoniseres.

I sidste uge var der flere artikler om positiv/negativ forskelsbehandling af chauffører i Danmark og i udlandet, hvor vi her på hjemmesiden blandt andet bragte en kommentar til tingene fra talsmanden for I/A Gruppen Ole Prüsse.

Nu vil formanden for eksportchaufførerne Branche 7 i Chaufførernes Fagforening Aabenraa, Hans Jørgen Hansen gerne blande sig i debatten, og han har derfor sendt et indlæg. Kommentar fra formanden:

Intet nyt under solen

I forbindelsen med artiklen: "Chauffører skal behandles ens" har jeg følgende kommentar:

"At der er forskelle i bødesatserne i Europa for lovovertrædelser, det er der ikke noget nyt i, da det er medlemslandene i EU, der suverænt afgør, hvilke love og hvilke sanktioner de vil have, blot de ikke strider mod EU-lovgivning.

Sådan har det været siden ruder konge var knægt. Og sådan skal det også blive ved med at være.

Der kan måske på nogen områder være fordele ved at harmonisere lovgivningen i EU, men der vil også være mange ulemper.

I stedet for altid at tale om harmonisering bør vi hellere nationalt sammensætte vores lovgivning ud fra vore ønsker og behov.

Bedre skiltning

Jeg vil give Ole Prüsse fra I/A-gruppen ret i, at skiltningen ved hastighedsbegrænsninger for tunge køretøjer kan være bedre.

Specielt fordi udenlandske chauffører risikerer at overtræde færdselsloven uden at vide det, for som Ole Prüsse nævner det - en dansk chauffør kender selvfølgelig færdselsloven, og han ved, at han ikke må køre over 50 km/t inden for bymæssig bebyggelse.

At den udenlandske chauffør så oveni købet bliver "tilgodeset" i forhold til en dansk chauffør, hvis han begår samme overtrædelse, finder jeg meget uheldigt.

Selvfølgelig skal alle behandles lige for loven (Grundloven), og politi/anklagemyndighed skal ikke spekulere i, om det nu kan betale sig at retsforfølge en lovovertræder - blot fordi han har bopæl i et andet land.

Politiet er nemlig ikke en købmandsforretning, hvor man skal vurdere, om man nu kan gøre en god eller en dårlig handel.

For få ressourcer

Desværre er der gået politik i det, og det har jo aldrig været nogen politimæssig opprioriteret opgave at sørge for lov og orden på tungvognsområdet.

Der er bestemt mere prestige i at bruge to patruljevogne og fire betjente til at afhente butikstyven i supermarkedet, der har stjålet en flæskesteg.

Politi og anklagemyndighed efterlyste i mange år "redskabet" til at bringe lov og orden på vores veje - en færdselslov og en godskørselslov med nogle effektive sanktionsmuligheder.

I 1998 fik myndighederne den stramning af både færdsels- og godskørselsloven, som de ønskede sig. Men i forholdet til udenlandske chauffører finder lovgivningen så øjensynligt ikke anvendelse.

Jeg synes, det er trist, for det højner bestemt ikke de danske chaufførers holdning til lovgivningen - og dermed en mere sikker afvikling af trafikken.

Ens afstraffelse

Det her er ikke et udtryk for brødnid af nogen art, da jeg blot giver udtryk for, at alle skal straffes ens, når de begår en lovovertrædelse - uanset nationalitet.

Med hensyn til andre lande - deriblandt Tyskland - sker der også en forskelsbehandling. Og den er både i positiv og negativ retning.

I artiklen i sidste uge er der nævnt et eksempel med et påkørt skilt. Jeg er ikke jurist, men jeg har nu aldrig hørt, at straffen for at påkøre et skilt i Tyskland er et års kørselsforbud. Der må ligge noget andet bag. Flugt fra ulykkesstedet måske?

Lempeligere vilkår

Ved for eksempel hastighedsovertrædelser og overhalinger, hvor der er overhalingsforbud, bliver udenlandske chauffører behandlet væsentligt lempeligere i Tyskland, end en tysk chauffør bliver det.

Så der kan også findes eksempler på, at der sker en forskelsbehandling, der favoriserer danske chauffører.

At der er spanske chauffører og vognmænd, der spekulerer i danske bødesatser, det vil jeg bestemt ikke udelukke, men jeg har desværre også kendskab til danske chauffører og vognmænd, som spekulerer i overtrædelser af lovgivningen i andre EU-lande, så jeg tror ikke, at vi har noget at lade andre høre for på det punkt."

Underskrevet

Formand Hans Jørgen Hansen

Branche 7, Chaufførernes fagforening

Aabenraa

Lastbil Magasinet hører gerne fra andre læsere, der yderligere kommentarer til tingene.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.109