Chauffører skal behandles ens
Der skal være rimelighed i tingene, og chauffører - danske som udenlandske – skal behandles ens, når de står over for politiet ude i trafikken. Både her i landet og i udlandet.
Det mener talsmanden for IA Gruppen og næstformand i gruppens støtteklub Eksportchaufførernes Vel, Ole Prüsse. Han finder det betænkeligt, at danske chauffører mister kørekortet betinget og skal til kontrollerende køreprøver for forseelser, som kun koster udlændinge en bøde.
Ole Prüsse påpeger samtidig, at der findes eksempler på, at hvis en dansk chauffør begår en lignende eller mindre forseelse i udlandet, så udløser det nemt et køreforbud i et års tid.
Samtidig efterlyser talsmanden en rimelig skiltning for lastbiler og personbiler med påhængsvogne på for eksempel ringveje, hvor disse køretøjer kun må køre 50 km/t uden at det er anvist ved skiltning. Skiltene viser nemlig 70 km/t, og det gælder kun personbiler.
Ole Prüsse har ordet:
»Jeg har lige læst artiklen om de spanske chauffører, der fik en latterlig lille bøde for en overtrædelse af køre- hviletiden, som vil blive væsentlig dyrere for en dansk chauffør - både her i landet og i udlandet.
Der er også andre områder, hvor de danske chauffører bliver forskelsbehandlet i forhold til udlændinge. På Falster var der for nylig en tysk lastbilchauffør, der desværre var uheldig at ramme en cyklist i et højresving. Heldigvis kom cykellisten kun lettere til skade, og den tyske chauffør fik en bøde på 200 D-mark og kunne efter betaling fortsætte sin kørsel.
Havde det været en dansk chauffør var bøden nemt rendt op i 2.500 kroner og en betinget frakendelse af kørekortet i tre år, samt en kontrollerende køreprøve.
Forskelsbehandling
En dansk chauffør var på et tidspunkt så uheldig at bøje et vejskilt i Tyskland midt om natten ved en meget skarp og stejl vejindkørsel. Når man vrider en lastbil både skarpt rundt og stejlt opad på én gang, så giver det mærkelige lyde fra sig, og chaufføren opdager ikke, at et vejskilt får fat i toldsnoren, og derfor bøjes skiltet.
Straffen til chaufføren blev et års kørselsforbud på stedet.
Således bliver de danske chauffører straffet i udlandet, mens de udenlandske chauffører i Danmark har næsten frit slag for plat og svindel.
Det er forskelsbehandling, så det gør noget.
Fælder for danskere
Det samme gør sig gældende med fotofælderne, som også kun rammer de danske chauffører (fotos udveksles dog med de nordiske lande, red.).
Jeg har tidligere læst, at billeder af udenlandske biler, som går i fotofælden, bliver lodret arkiveret, da det er for problematisk for politiet at inddrive pengene eller kørekortet.
Jeg spørger også mig selv, om hastighedsovertrædelserne inden for byskiltene sker, fordi de udenlandske chauffører ikke kender færdselsreglerne i Danmark?
En dansk chauffør derimod mister kortet ved blot at følge trafikken på de store ringveje i de større danske byer, selv om skiltningen ikke er specielt god.
Hastighedsskilte angiver nemlig kun 70 km/t for personbiler. Der er ingen underskilte, som påpeger, at lastbiler og personvogne med påhængsvogne kun må køre 50 km/t.
Ja, man kanen gang imellem spørge sig selv, om den danske chaufførbestand skal sættes fra roret for at skaffe arbejde til udlændinge?
Hvor er rimeligheden?
Jeg ved godt, at vi skal kende færdselsloven. Det er også helt i orden at straffe, og chauffører må for min skyld gerne miste kørekortet, hvis de drøner forbi en skole med 80 km/t, hvor der er hastighedsbegrænsning på 50 km/t.
Til gengæld mener jeg også, at samfundet har oplysningspligt over for borgerne. Det kan ske med en rimelig skiltning på ringveje. I Frankrig er der for eksempel underskilte, som angiver hastigheden for køretøjer over 3,5 ton og personbiler med påhængsvogne.«
Er der blandt læserne andre, som ønsker at kommentere forholdene, hører Lastbil Magasinet gerne fra dem.
Læs også: ”Tysk chauffør slap billigt fra højresvingsulykke.”