23948sdkhjf

Udenlandske chauffører kan volde problemer

Det kan være vanskeligt at håndtere færdsels- og spritsager mod udenlandske chauffører. Selv om de mister kørekortet her i landet, kan de meget vel fortsætte bag rattet i andre lande.

Betingede og ubetingede frakendelser af kørekortet kan være en svær sag at håndtere i forhold til udenlandske chauffører. Hvor stor opgaven bliver, afhænger af, hvor i verden chaufføren kommer fra.

Er han fra et af de nordiske lande, overgives retsforfølgningen til de respektive landes myndigheder, men kommer han fra lande syd for grænsen, bliver det mere besværligt. Det fortæller politiinspektør Flemming Christensen, København.

Det er også det fællesnordiske samarbejde, der medfører, at man sender alle bøder, der er udskrevet i forbindelse med kontroller, til hjemlandet til inddrivelse, mens chauffører fra det sydlige udland må betale her og nu ved kasse ét.

Efterlyser ens regler

”I Danmark har vi kravet om hastighedsbegrænsere, og de bevirker, at man ikke kan køre hurtigere end 90 km/t. Der står ikke noget i loven om, at begrænserne ikke også gælder for udlændinge, men problemet er i forhold til, hvis der er pillet ved den, hvad man så vil gøre i hjemlandet,” påpeger Flemming Christensen.

Han mener, at det vil være rart, hvis tingene er harmoniseret, så reglerne og sanktionerne er ens i hele EU.

I Danmark koster det som bekendt en ubetinget frakendelse, hvis hastighedsbegrænseren er sat ud af spillet.

Mere end en bøde

Tager man en udlænding, som har fiflet ved begrænseren, kan det ifølge politiinspektøren i første omgang nemt koste to bøder.

Den første er højst sandsynligt for overtrædelser af hastigheden. Ellers tjener det jo ikke noget formål at slå den fra, mens den næste så er for selve den ulovlige handling.

”Men chaufføren står til en ubetinget frakendelse af kørekortet også. Det er bare ikke noget man kan ordne på stedet. Sagen skal behandles i Retten,” siger Flemming Christensen.

Chaufføren kan så vælge, om han vil møde op og afgive forklaring – eller om han vil afhøres i sit hjemland.

”Når han er frakendt førerretten i Danmark, er det også op til myndighederne i hans hjemland at afgøre, hvilke konsekvenser handlingen vil få der,” pointerer inspektøren.

Ingen anmærkninger

Rigspolitichefen kan efter en frakendelse give en anmærkning i den udenlandske statsborgers kørekort om, at han ikke må køre her i landet.

”Men vi stempler ikke bare i folks førerbevis, at de er uønskede på vejene i Danmark,” fortæller Flemming Christensen.

Lastbil Magasinet har tidligere skrevet om to danske chauffører, der efter uheld i Tyskland har en påtegning i kørekortet, hvor der står, at de er persona non grata syd for grænsen.

Samme danske chauffører fik på stedet deres kørekort inddraget af det tyske politi efter handlingen. Det tiltag benytter man sig ikke af i Danmark, når det drejer sig om udlændinge.

”De får kortet med sig, men alt efter handlingens grovhed bliver de eskorteret til landegrænsen. Vi skal jo have vogntoget væk, og sagen er heller ikke afgjort ved Retten endnu,” påpeger Flemming Christensen.

Slipper for prøven

For udlændinge, som overtræder hastigheden med 40 procent, munder sagen alene ud i et bødeforlæg, mens deres danske kolleger skal stille til køreprøve.

”Vi har ikke mulighed for at indkalde fremmede landes chauffører til en kontrollerende køreprøve i Danmark. Men begår samme chauffør en anden handling inden for tre år, som også koster en betinget frakendelse, så mister han kørekortet ubetinget,” forklarer politiinspektøren.

Sagerne sendes videre

De automatiske hastighedskontroller er ikke det mest populære tiltag, hverken hos privatbilister eller i vognmandserhvervet.

Her har Danmark også aftale med de nordiske lande om udveksling af fotomaterialet til retsforfølgning i hjemlandet, mens det stiller sig lidt anderledes med de øvrige landes chauffører.

I spiritussager samarbejder Danmark, Norge, Sverige og Finland også. Er det for eksempel en overrislet hollænder eller italiener, der sidder bag rattet, får han lov til at sove rusen ud og betale en bøde.

Er promillerne oppe i frakendelsesniveauet skal sagen i Retten. Også her har chaufføren frit valg til at møde op eller lade sig afhøre i hjemlandet.

Ens regler

I EU regi ligger der nogle hensigtserklæringer om, at man inden for Fællesskabet vil søge at få fælles fodslag i forhold til at anerkende de enkelte landes sanktioner.

”Hvis en chauffør er frakendt førerretten i ét land, burde han også være frakendt den i et andet. Hvis han for eksempel har mistet kørekortet i Danmark, lyder det mærkeligt, at han kan drøne rundt sydpå,« mener Flemming Christensen.

Med hensyn til bødestørrelserne oplyser inspektøren, at det er op til de enkelte lande at afgøre, hvordan taksterne skal være.

"Men det kan jo være, at de bliver harmoniseret én dag," siger han.

Læs også: "Sag mod udenlandsk chauffør på vej."

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062