Hvem skal nu betale?
»Det er korrekt, at det kan blive et problem med forsikringen, når bilen var indregistreret til firmakørsel,« siger Per Heitmann Madsen, Heitmann Madsen Assurance Røde Kro. Firmaet er forsikringsmægler for Drejergård Transport, Horsens.
Lastbil Magasinet forelagde forsikringsmæglerne artiklerne om sagen fra vores hjemmeside, som omhandler Drejergårds uheld 4. december, hvor en bil indregistreret til firmakørsel væltede på vej fra slagteriet Danish Crown til Kolding, med et læs skinker bestemt for Italien.
»Nationalt dækker bilens ansvarsforsikring godset, men var det en international transport, er der ingen dækning. Ved national kørsel går man ind og kigger på årsag og sammenhæng ved ulykken. Blandt andet om den var sket alligevel, selv om bilen var registreret til godskørsel for fremmed regning. Hvis det er tilfældet, er det svært for forsikringsselskabet at frasige sig at betale skaden,« mener Per Heitmann Madsen.
Der er et men
Ifølge de foreløbige oplysninger fra Danish Crown var læsset fra afgangen i Grindsted en international transport. Den side af sagen afklares enten på fredag eller mandag i næste uge fra medarbejderen, som står for den slags transporter. Han er ikke at træffe forinden.
Forsikringsmægleren pointerer, at der er et stort men i sagen. Forholder det sig sådan, at der er fikset med papirerne, så de efter ulykken er lavet om, så bilen kun skulle til Kolding, så stiller sagen sig ganske anderledes. Det vil give store problemer med bilens forsikringsselskab AIG Europe S.A.
Direktør Vagn Kjer, Combino Spedition, Kolding, udtalte forleden til Lastbil Magasinet, at der skulle skiftes trækker i Kolding. Men bladet ligger samtidig inde med ubekræftede oplysninger om, at chaufføren fra Drejergård Transport, Torben Meyer havde sin kæreste med i bilen på ulykkestidspunktet, og at tasken var pakket til den fælles Italienstur.
Selv ønsker Torben Meyer ikke at udtale sig, men Lastbil Magasinet har fået henvendelse fra en læser, som kan fortælle lidt interessant i den forbindelse. Det skal dog undersøges nøjere, inden læserne delagtiggøres i oplysningerne.
Ingen kære mor
Efter snakken med forsikringsmægler Per Heitmann Madsen blev vi ringet op af Drejergårds forsikringsselskab.
»Er det korrekt, at godset var en international transport på vej til udlandet, så dækker vi ikke for skaden på skinkerne. Bilens kaskoforsikring dækker til gengæld for skaderne på lastbilen,« lyder meldingen fra AIG.
Hvem der så skal betale for skaden på skinkerne, som ifølge oplysningerne er i en størrelsesorden på over 200.000 kroner, er det næste spørgsmål. I den sidste ende kan kravet ende på bordet hos Combino. Om forsikringen hos speditøren så går til biddet, når der er tale om en ulovlig transport, er en hel anden sag.