Skinkerne var ikke forsikret
Der er forskel på skinker fra Danish Crown i Grindsted og møbler fra Drejergårds Møbelhus, Horsens.
Møblerne kommer fra egen forretning og må transporteres på RM 96.337, som er indregistreret til firmakørsel i Kirsten Jørgensens navn. Derimod var bilen på gale veje i mere end én forstand, da den 4. december sidste år kuldsejlede med et læs skinker på traileren med nummeret SD 3638 mellem slagteriet i Grindsted og Kolding, som omtalt i går på Lastbil Magasinets hjemmeside.
Én ting er sikkert - trækkeren var ikke forsikret til at køre med gods for fremmed regning.
En speget sag
I forsikringsloven står der højt og tydeligt, at man ikke kan forsikre ulovlige interesser. Det betyder, at en bil registreret til firmakørsel kun er registreret til at transportere egne varer og derfor ikke må køre med fremmede ditto.
Det kan simpelthen ikke lade sig gøre at tegne en fragtførerforsikring, fordi det er det samme som at tegne en forsikring, der dækker ulovlige forhold.
På kanten
Når det er sagt, kan det til gengæld lade sig gøre at skubbe tingene over på bilens ansvarsforsikring. Det er en regel, som alene gælder for Danmark.
Kan transporten med det fremmede, skadede gods betegnes som indenrigskørsel, må ansvarsforsikringen nemlig punge ud.
Et vedholdende, ubekræftet forlydende fortæller, at chaufføren på RM 96.337 var på vej fra Grindsted til Italien. Med i bilen var hans kæreste, og kufferten var efter sigende pakket til den fælles tur til Støvlelandet.
Den påstand er svær at bevise, men er det nu tilfældet, er der store problemer, fordi det så er en international transport fra Grindsted til Italien, og det er derfor den manglende CMR-forsikring, som er erstatningspligtig.
Papirer kan ændres
Holder forlydendet nu stik, er det alligevel let at loppe skaden over på bilens ansvarsforsikring. Der kan nemlig nemt fabrikeres et nyt fragtbrev, efter at skaden er sket, hvor ruten er ændret fra at være fra Grindsted til Kolding for eksempel. Så bliver det pludselig en lovlig, videregående transport.
»Det er bilens forsikring, som betaler skaden. Læsset skulle nemlig kun til Kolding, hvor der skulle en ny trækker for,« fortæller direktør Vagn Kjer, Combino Spedition Kolding, som stod for transporten.
Kunne ende hos Combino
Var ovennævnte forlydende sandt, og kunne det bevises, kunne erstatningssagen meget nemt ende hos Combino. Det sker nemlig, hvis der ikke er nogen CMR-forsikring, eller hvis bilens ansvarsforsikring melder hus forbi.
Der er dog stadig et problem i forhold til Drejergård, for bilen var kun indregistreret til firmakørsel, så transporten var i strid med Godskørselsloven.
Lastbil Magasinet har forelagt sagen for Danish Crown. Medarbejderen, som har med sagen at gøre, træffes først sidst på ugen eller mandag. Til den tid vil vi vende tilbage med slagteriets kommentar til at være involveret i ulovlige transporter.