Slut med at overhale på Fyn
Når forsøget med at indføre overhalingsforbud for lastbiler på udvalgte motorvejsstrækninger starter 1. april, bliver motorvejen over Fyn et af forsøgsområderne.
Overhalingsforbudet skal starte på den jyske side ved Taulov, hvor motorvejen sydfra deler sig mod hhv. Århus og Fyn. Forbudet kombineres med en hastighedsforøgelse for lastbiler fra 70 til 80 km/t.
Det oplyser formanden for Folketingets trafikudvalg, socialdemokraten Poul Andersen i dag til Fyens Stiftstidende. Baggrunden for hans udtalelse er, at tre vestfynske borgmestre i gjor bekendtgjorde, at de den 24. januar holder et møde, hvor de vil drøfte, hvordan de skal arbejde for at få motorvejen udvidet til tre spor på en strækning efter den »ny« Lillebæltsbro.
De tre er borgmestre i de vestfynske kommuner Nørre Aaby, Ejby og Middelfart. Baggrunden for deres initiativ er, at der hurtigt opstår lange køer i kølvandet på et af de efterhånden hyppige uheld på den fynske motorvej lige efter Lillebæltsbroen.
Alle, der kører regelmæssigt mellem Jylland og Fyn, har oplevet at holde i kø nogle få kilometer inde på den fynske side. Omkring Nørre Aaby og Ejby på Vestfyn er motorvejen tosporet, og når der er vejarbejde eller færdselsuheld, går trafikken øjeblikkeligt i stå med lange køer til følge.
De nyeste oplysninger viser, at der i fjor var 77 registrerede uheld på motorvejen i Middelfart politikreds, der dækker det pågældende område. Det seneste skete mandag morgen, hvor en 26-årige kvinde mirakuløst overlevede en ulykke.
Et af problemerne på den vestfynske motorvej er, ifølge borgmestrene, at vejen snævrer ind. Efter at have været tresporet på den jyske side og på selve Lillebæltsbroen, indsnævres antallet af vejbaner til to ca. en kilometer inde på den fynske side. Da trafikken på motorvejsstrækningen samtidig er øget voldsomt, siden Storebæltsbroen åbnede, er risikoen for flaskehalse på motorvejen stor, mener borgmestrene i Nørre Aaby, Ejby og Middelfart kommuner.
Antallet af biler, der på et døgn passerer den “nye” Lillebæltsbro, er steget fra 32.000 i 1994 til 45.300 i 1999.
I den netop offentliggjorte investerings-redegørelse fra Vejdirektoratet er en udvidelse af motorvejsstrækningen på den fynske side af Lillebæltsbroen ikke nævnt.