Anklager mod dansk firma i Luxembourg
»Lad os så se, om Færdselsstyrelsen også vil sætte handling på ordene. Det er kun dejligt, hvis styrelsen vil,« siger næstformand i Chaufførernes Fagforening i Aabenraa, Freddy Knudsen.
Anledningen til udtalelsen er en artikel, skrevet af faglig sekretær Hubert Hullerich fra søsterorganisationen OGBL-FNCTTFEL i Luxembourg, som Lastbil Magasinet bringer herunder i hele sin ordlyd.
Artiklen påpeger blandt andet, at KEC LUX, ifølge Hubert Hullerich, ansætter chauffører på kontrakter, som er i strid med loven, samt at samme kontrakter indeholder krav om, at eventuelle skader på bilen skal trækkes direkte i lønnen. Sagen er indgivet til arbejdstilsynet i Luxembourg.
Freddy Knudsen glæder sig til at se handling fra de danske myndigheders side, fordi trafikminister Jacob Buksti på grundlag af et fem sider langt notat fra Færdselsstyrelsen midt i december lod forstå, at han ikke vil ændre Godskørselsloven.
Ifølge notatet har Færdselsstyrelsen nemlig allerede nu mulighed for at skride ind over for danske firmaer, som i forbindelse med udflagning ikke overholder loven.
Kan få konsekvenser
På Lastbil Magasinets hjemmeside 18. december i artiklen »Ingen Stramning omkring udflagning« skrev vi blandt andet:
»I sin konklusion til ministeren påpeger Færdselsstyrelsen, at eventuelle ulovligheder i forbindelse med danske vognmænds etablering i et andet EU-land også vil blive inddraget i den normale vurdering af, om virksomheden kan få fornyet - eller eventuelt skal have tilbagekaldt sine tilladelser.«
»Da Vejtransportrådet kan træffe afgørelse i sager af principiel karakter eller af almen betydelig interesse, er der ikke behov for en lovgivningsmæssig præcisering af begrebet,« skrev Færdselsstyrelsen til ministeren.
Indlægget fra Hullerich
Følgende indlæg fra Hubert Hullerich påviser så, at der tilsyneladende bliver noget for Færdselsstyrelsen at kigge på i forbindelse med KEC/EHJ´s danske tilladelser:
»Hos den danske virksomhed KEC LUX s.a.r.l., der for kort tid siden er flyttet til Luxembourg, synes man ikke at have meget tilovers for fagforeningers grundlæggende frihed. Virksomheden har sammen med andre firmaer til huse i en villa.
Den os forelagte arbejdskontrakt er i modstrid med såvel loven af 24. maj 1989 om arbejdskontrakt som den kollektive kontrakt for erhvervsmæssig transport af gods på vejene.
Tilhørsforholdet til Danmark?
Alle chauffører skal nu, efter at virksomheden er flyttet til Luxembourg, starte igen ved dag 0 og med prøvetid, selv om de allerede kan se tilbage på et længere tilhørsforhold til virksomheden i Danmark.
I arbejdskontrakten bliver de skyldige tillæg for søgne/helligdagsbetalingen og natbetaling samt overtimer slet ikke nævnt, så chaufførerne ikke skal komme på den tanke at forlange erstatning for merarbejde.
Desuden bliver der i arbejdskontrakten fastslået, at fagforeningsarbejde kun må udøves ved først at indhente skriftlig tilladelse. Hvorved firmaet KEC LUX forsøger at dreje historiens hjul 100 år tilbage.
Arbejdsgiveren dikterer bopæl
Arbejdsgiveren arbejder i samme retning, idet han forlanger, at flytningen til arbejdsgiverens nye bopæl skal accepteres. Her handler han i strid med bestemmelserne i EU-kontrakten, som forankrer princippet om fri bevægelighed.
I denne sammenhæng er et modspørgsmål tilladt: ”Har arbejdsgiveren i sit indledende arbejde spurgt sine medarbejdere, om disse var indforstået med at flytte fra Danmark til Luxembourg?”
Ulovlig kontrakt
Ulovligt er desuden de i arbejdskontrakten anførte bestemmelser om, at eventuelle skader på bilen skal trækkes direkte fra lønnen.
Uantageligt er også den kendsgerning, at ifølge arbejdskontrakten er chaufføren selv skattemæssigt ansvarlig både i Luxembourg og i bopælslandet.
Med denne fremgangsmåde overtræder arbejdsgiveren påny de mest elementære principper i Luxembourgs lovgivning.
OGBL-FNCTTFEL har den 24. oktober indgivet klage til arbejdstilsynet og venter stadig på en rapport.
Desuden skal nævnes den solidariske holdning hos de ansatte, der hidtil har vægret sig ved at underskrive den dem påtvungne arbejdskontrakt.«
Hubert Hullerich
Lastbil Magasinet vil følge op på sagen med kommentarer fra blandt andet DTL og Færdselsstyrelsen.