Omstridt bil er nu afmeldt
»Vi har haft kontakt til Gråsten Politi, som kan fortælle, at bilen er afmeldt i konkursboet. Den står nu på pladsen ved Kolding Lastbilcenter,« fortæller fuldmægtig Brian Nielsen, Jysk Leasing Silkeborg.
Brian Nielsen vil ikke diskutere kundeforhold, men forklarer, at Jysk Leasing laver aftaler med forhandlerne rundt om i landet. Det er så op til forhandlerne, hvem de vil lease biler ud til.
Sælger Allan Betzer fra Kolding Lastbilcenter forklarer, at centeret har leveret flere af bilerne til firmaerne i Kliplev.
»Det er korrekt, at den omtalte bil nu står på vores plads. Ellers ved vi ikke så meget om sagen,« fortæller sælgeren.
Han påpeger desuden, at det i en leasingsituation er svært at gøre noget, hvis den fremtidige kunde står med en gyldig tilladelse i hånden.
Rodet butik
Som nævnt i tidligere artikler om sagen, var RD 90.193 indregistreret med konkursboet Bentzen Transport ApS som bruger, men Kurt Sørensen stod for at holde bilen på vejen sammen med mindst fem biler indregistreret til K.S. – Transport, Struer ApS og mindst to registreret til Kim Sørensen, Struer ApS.
Kun K.S. – Transport, Struer ApS har tilladelser. Det drejer sig om fire af slagsen, og den ansvarlige leder er Erik Holger Hansen, Kolding. Han står samtidig bag stifteren af K.S. – Transport, Struer ApS, nemlig Th. Martensens Eftf. A/S.
Kræver redegørelse
Th. Martensens Eftf. A/S er medlem af DTL, som på generalforsamlingen i maj 2000 vedtog sine meget omtalte etiske regler for, hvordan medlemmerne skal opføre sig for ikke at blive smidt ud af det pæne selskab.
I slutningen af sidste år udsendte DTL desuden skriftligt påbud til sine medlemmer om at sikre sig, at tingene er i orden hos deres samarbejdspartnere, i forhold til Godskørselsloven.
Sagen fra Kliplev fik i fredags ordførende direktør Michael Svane, DTL, til at henvende sig til Lastbil Magasinet.
»Jeg kan bekræfte, at vi har taget fat i medlemmet og bedt ham om at komme med en skriftlig redegørelse i sagen,« fortalte direktøren.
DTL afholder i øvrigt bestyrelsesmøde 16. januar, så det er ikke utænkeligt, at netop Kliplev-sagen er med på dagsordenen.
Går ind for samkørsel
Michael Svane mener, det er på tide at få gjort noget ved de mere alternative vognmænd i branchen. Han kan tilslutte sig det forslag, som formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann fremførte forleden.
På Lastbil Magasinets hjemmeside 5. januar skrev vi om to løsningsmodeller til at få de værste syndere sorteret fra.
Det ene kom fra politiinspektør Mogens Wilbert, Rigspolitiets Færdselsafdeling København: »Mange problemer kan løses, hvis bilens registreringsnummer og nummeret på tilladelsen er det samme, så kan det nemlig ikke lade sig gøre at køre på hinandens tilladelser.«
Det anden kom fra Jens Tidemann: »Man kan bare sammenkøre centralregisteret og Færdselsstyrelsens register over tilladelser. Når man udskriver en liste, vil den vise, hvor tingene er, som de skal være, og hvor der er for mange tilladelser eller for få tilladelser i forhold til biler.«
FDL-model den bedste
»Vi har drøftet det her i flere omgange. Jeg tror, at vejen frem er, at man udvider registreringen hos Færdselspolitiet og Færdselsstyrelsen ved at samkøre registrene,« mener Michael Svane.
Det vil betyde, at politiet i en kontrolsituation med det samme kan se, om der er sammenhæng mellem tilladelser og biler.
»Jeg har også læst holdningen fra Mogens Wilbert om at registreringsnumre og numre på tilladelsen skal følges ad. Jeg tror, det vil give et praktisk, administrativt problem at bruge ens tilladelses- og bilnumre. Det vil blive omfattende at orientere Færdselsstyrelsen, hver gang der sker noget nyt hos vognmanden,« forklarer Michael Svane.