23948sdkhjf

Politiinspektør: Grotesk historie

Mogens Wilbert fra Rigspolitiets Færdselsafdeling København er mildest talt forundret over, hvordan det kan lade sig gøre at drive forretning uden tilladelser og med en bil indregistreret i et konkursbo. Men han har også et forslag til, hvordan problemet med de manglende tilladelser kan løses.

»Det var da utroligt. Jeg kan ikke forstå, hvordan en bil kan køre videre mere end tre måneder efter en konkurs. Det er en grotesk historie.«

Sådan lyder kommentaren fra politiinspektør Mogens Wilbert, Rigspolitiets Færdselsafdeling København, da han får forevist artiklen »Selskabelighed for viderekomne« fra Lastbil Magasinets hjemmeside 3. januar.

Artiklen omhandler den alternative forretningsgang hos familien Sørensen, som driver virksomhed fra Vestermarksvej 12 i Kliplev, med cirka ti biler indregistreret i tre forskellige selskaber, hvoraf kun det ene har fire tilladelser. Nummer to har hverken tilladelser eller ansvarlig leder, og der blev indgivet konkursbegæring mod det tredje 28. september sidste år af Told & Skat, Esbjerg.

Forundret

»Jeg er meget forbavset over, at det der kan lade sig gøre. Her er noget for vore gode venner ved politiet nede i Sønderjylland at tage sig til. Jeg forstår ikke, hvorfor kurator og Færdselsstyrelsen ikke har grebet ind og fået tilladelserne tilbage og bilen afmeldt,« siger Mogens Wilbert.

Han fortæller, at det hænder, at Færdselspolitiet ved tungvognskontrollerne får fat i folk, der kører rundt uden at de har tilladelserne i orden. Men det er kun en meget lille procentdel af de stoppede køretøjer, der har den slags problemer.

Ens numre

Politiinspektøren vil godt give sit bud på, hvordan myndighederne kan gøre livet besværligt for de vognmænd, der ser stort på tilladelsessystemet.

»Mange problemer af den karakter kan løses, hvis bilens registreringsnummer og nummeret på tilladelsen var det samme. Så kan det nemlig ikke lade sig gøre at køre rundt på hinandens tilladelser,« mener Mogens Wilbert.

Glad for udspillet

Formanden for Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Jens Tidemann hilser det velkomment, hvis der er interesse for at lave et system, som kan bremse for visse firmaers mere end lemfældige omgang med tilladelser.

»Hvis Mogens Wilbert synes, det er en god idé, er modellen her. I FDL siger vi nemlig, at registreringsnumrene ikke behøver at følges ad. Man kan bare sammenkøre centralregisteret og Færdselsstyrelsens register over tilladelser. Det kan klares med den moderne teknologi og vil ikke give administrative problemer. Det eneste, der skal til, er bare, at nogen gider sætte sig ned og tage sig af det,« mener Jens Tidemann.

Han erkender, at det vil kræve en lovændring, men forstår ikke, hvad problemet vil være ved at lave den. Andre registre kan nemlig godt sammenkøres i dag.

Rigtig nemt

Jens Tidemann mener ikke, der kan laves et system, som vil være nemmere at betjene og mere effektivt til at skille fårene fra bukkene i vognmandsbranchen.

»Tag for eksempel motorkontoret i Hjørring. Her kan de ansatte trykke på en knap og skrive en liste ud med, hvor mange biler den enkelte vognmand har, og hvor mange tilladelser der er i firmaet. Hvor det går lige op, er tingene så i orden. Og hvor der er for mange biler i forhold til tilladelser, kan Færdselsstyrelsen gribe ind, og det samme kan styrelsen, hvor der er for mange tilladelser. De skal nemlig kaldes hjem,« påpeger formanden.

Et fortidslevn

Jens Tidemann kan ikke se, at forslaget kan give de store problemer.

”Tidligere var der et fast antal tilladelser i omløb. I dag kan folk få dem, de vil have, hvis økonomien er til det, og systemet vil ikke koste mange penge at etablere,« siger han.

FDL-formanden mener heller ikke, der kan være problemer i at give Færdselsstyrelsen adgang til centralregistret.

»Hvis styrelsen vil have kaldt skiver ind, kender man godt numrene på de enkelte biler,« påpeger Jens Tidemann.

Mister fleksibilitet

Kontorchef i Færdselsstyrelsen, Carsten Falk Hansen mener, det vil gå ud over fleksibiliteten i vognmandsbranchen, hvis registreringsnumrene skal følges ad, som politiinspektøren foreslår.

»Der vil opstå problemer, hver gang en bil skiftes ud. Spørgsmålet er nemlig, hvad der kommer først: bilen eller tilladelsen? Jeg tror desuden, det vil blive administrativt tungt at styre,« siger kontorchefen.

Modsat Jens Tidemann er Carsten Falk Hansen ikke sikker på, at det vil kræve en lovændring at sammenkøre de to registre.

Lastbil Magasinet vil nu undersøge sagen. Samtidig har vi faxet samtlige artikler i sagen fra Kliplev til trafikminister Jacob Buksti for at høre, om han kan gå ind for idéerne fra FDL-formanden eller Mogens Wilbert - og hvad han har tænkt sig at gøre for at forhindre lignende sager.

Læs også artiklerne »Færdselsstyrelsen går ind i sagen« og »Var væk inden selskaberne lukkede«.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.07