23948sdkhjf

Første erhvervsbil på brændselscellerer nu leveret

DaimlerChrysler investerer én milliard Euro i brændselscelle-teknologien.

DaimlerChrysler har netop leveret den første Mercedes-Benz Sprinter, drevet ved hjælp af brændselscelle-teknologi, til et tysk distributionsselskab, Hermes Versand Services.

Køretøjet skal levere beviset på det alternative drivmiddels anvendelighed i almindelig kørsel ved at blive benyttet i hverdagen i en periode på to år.

DaimlerChrysler har arbejdet intensivt på udviklingen af

brændselscelle-teknologien i de seneste 10 år og har allerede fremstillet 16 prototype køretøjer baseret på det miljøvenlige og lydsvage drivsystem.

DaimlerChrysler planlægger inden udgangen af 2004 at have investeret én milliard Euro i brændselscelle-teknologien. Eksperter forudser gode fremtidsudsigter for dette nye drivsystem. »Brændselscelle-teknologien er et fantastisk lovende, miljøvenligt

driv-koncept for fremtiden,« udtaler Dr. Rolft Bartke, leder af Mercedes-Benz’ transporter forretningsenhed hos DaimlerChrysler.

Kører på brint i gasform

Den specialfremstillede Mercedes-Benz Sprinter er forhjulstrukket og kører på brint i gasform. Den depotbaserede anvendelse af transporteren er en ideel form for anvendelse af denne type brændselscelle. Transporteren har en rækkevidde på ca.150 km og dens 55 kW elektriske motor giver bilen en maksimal hastighed på ca. 120 km/t. Brændselscelle-teknologien, der befinder sig i bilen, begrænser ikke bilens lastekapacitet.

Det eneste, der dannes ved reaktionen mellem brint og ilt for at danne elektricitet, er damp. Udover at brændselscellen driver en elektrisk motor, der har færre bevægelige dele end et

almindeligt drivsystem, er den også ekstremt lydsvag og behagelig at køre.

Brint er specielt velegnet som brændstof for distributionskørsel, busser og taxier, da disse i forvejen regelmæssigt har behov for påfyldning af brændstof.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062