Kører uden forsikring og betaler ikke skat
»Det her trænger der til at blive rusket alvorligt op i. Jeg kan konstatere, at der i hele 2000 ikke er indbetalt én krone til Feriekontoret for chaufførerne, og jeg formoder, at der heller ikke er indbetalt skat af de ansattes lønninger.«
Sådan siger faglig sekretær og næstformand i Chaufførernes Fagforening, Fredericia, Ejner Lind. Afdelingen har flere medlemmer, som har været eller er ansat hos firmaerne, der blev omtalt i artiklen: »Selskabelighed for viderekomne« på Lastbil Magasinets hjemmeside i går.
Ifølge en anden kilde holder næstformandens formodning om skatten øjensynligt vand, så noget tyder på, at ledelsen i K.S. – Transport, Struer ApS/Kim Sørensen, Struer ApS på et tidspunkt vil få et voldsomt problem med Told & Skat, Holstebro, når der skal falde en forklaring på, hvor moms og skattekroner bliver af.
Lastbil Magasinet har nemlig ved selvsyn konstateret, at der hver 14. dag udbetales a conto beløb til chauffører, fratrukket skatten.
Kører uden forsikring
K.S. – Transport, Struer ApS. Det er det eneste firma i treenigheden, drevet fra Vestermarksvej 12, Kliplev, som har både tilladelser og ansvarlig leder.
I artiklen i går konstaterede vi, at selskabet har registreret bilerne PP 94.023, RL 90.861 og RL 90.937. Siden er RN 97.924 - en seks ton Nissan - føjet til listen sammen med PE 93.012, som er en nyere Scania lastbil.
Netop PE 93.012 er interessant på anden måde. Forsikringen fra maj 2000 er nemlig ikke betalt. Bilen ejes af Scania Finans, Herlev, og bruger er K.S. – Transport, Struer ApS.
Filialchef Per Dalsgaard, Scania Finans, vil ikke kommentere på den konkrete sag på grund af tavshedspligt i kundesager, men han siger dog: »Hvis vi er opmærksomme på den slags forhold hos kunderne, vil vi ikke bevillige leasingkontrakter.«
K.S. har fire tilladelser, og bilparken er med de to nye registreringsnumre på listen nu oppe på fem. Antallet kan godt være større, da Lastbil Magasinet indtil nu kun kender til to biler indregistreret til firmaet Kim Sørensen, Struer ApS og én i det konkursramte Bentzen Transport ApS.
Ifølge vore oplysningerne råder familien Sørensen nemlig over cirka en halv snes biler.
En bil uden for nummer
RD 90.193. Sådan hedder bilen, som ifølge papirerne er indregistreret i Bentzen Transport ApS. Told & Skat indgav 28. september 2000 konkursbegæring mod selskabet.
Først i november blev bilen stoppet i en stor grænsekontrol, hvor Lastbil Magasinet også var til stede.
Den tyske chauffør blev ved den lejlighed konfronteret med en bøde for overtrædelse af køre-hviletiden.
Kurt Sørensen kom selv til stede og betalte bøden. Han blev samtidig sigtet for, at der ikke var nogen ansvarlig leder i virksomheden. Den tidligere leder fratrådte i forbindelse med konkursen i september.
Sagen blev overgivet til politimesteren i Gråsten.
Hvor den ligger nu, har det ikke været muligt at finde frem til, men ifølge oplysninger går der i den slags sager fra én uge til 14 dage, fra rapporten optages, inden den sendes til udtalelse i Færdselsstyrelsen, som så sender sagen retur til Gråsten med besked om, hvad det lokale politi skal foretage sig. Herunder om tilladelserne eventuelt skal hentes hjem.
Kom bag på kurator
Lastbil Magasinet tog i går kontakt til kuratoren i boet efter Bentzen Transport ApS og forespurgte, hvordan der her godt tre måneder efter konkursen i selskabet stadig kan køre mindst én bil rundt, som er indregistreret i firmaet, samt hvorfor de to tilladelser ikke er returneret til Færdselsstyrelsen.
Oplysningerne om forholdene kom bag på kurator, men han vil undersøge sagen og vende tilbage med et svar i løbet af i dag.
Vi tog i går også kontakt til kontorchef Carsten Falk Hansen, Færdselsstyrelsen, for at få lidt hold på tingene i den noget komplicerede sag. Han vender også tilbage med et svar i dag.
På baggrund heraf følges der op på tingene i morgen på Lastbil Magasinets hjemmeside.