Selskabelighed for viderekomne
Fra adressen Vestermarksvej 12 i Kliplev, som er en lagerhal med tilhørende kontor, drives tre vognmandsfirmaer.
Det er der i sig selv ikke noget usædvanligt ved, hvis det ikke lige var fordi at manden i spidsen for selskabeligheden hedder Kurt Sørensen. Ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen er hans hjemadresse Hejlsmindebakken 36, Hjels. Det er en mand med mange konkurser bag sig.
Usædvanligt for firmaerne er det også, at det ene gik konkurs i september sidste år. Det andet har biler, men ingen ansvarlig leder - eller tilladelser. Endelig har det tredje firma både biler, fire tilladelser og en ansvarlig leder. Nemlig Erik Holger Hansen, Hegnet 16 i Tved ved Kolding.
De tre firmaer er i nævnte rækkefølge det konkursramte Bentzen Transport ApS, Vejen, ved vognmand Carl Verner Bentzen. Kim Sørensen, Struer ApS og K.S. – Transport, Struer ApS.
Daglig leder?
Ifølge Lastbil Magasinets oplysninger er det Kurt Sørensen, der leder slagets gang fra Vestermarksvej i Kliplev.
Det er så ganske vist også oplyst, at hans reelle adresse er en lejlighed i Flensborg.
Løseligt optalt i Selskabsstyrelsens annaler figurer Kurt Sørensens navn i syv væltede virksomheder, så han vil få endog svært ved at få sit navn på en tilladelse.
Kurt Sørensen er far til Kim Sørensen, Tårngade 50 i Struer. I oktober 1999 stiftede sønnen Kim Sørensen, Struer ApS.
En forespørgsel i Færdselsstyrelsen godtgør, at selskabet ikke er registreret i styrelsen, og at det ikke er i besiddelse af én eneste udstedt tilladelse. Derfor kan det undre, hvordan virksomheden kan have indregistreret biler, som kører gods for fremmed regning. Det drejer sig blandt andet om RN 97.636 og PL 88.337.
At Kim Sørensen, Struer ApS fører en skyggetilværelse kan måske skyldes, at Kim Sørensen ifølge Erhvervs- og Selskabsstyrelsen tidligere var involveret i to konkursramte firmaer.
En ven i nøden
Den ansvarlige leder i K.S. – Transport, Struer ApS hedder som nævnt Erik Holger Hansen. Han figurerer blandt andet som direktør i Th. Martensens Eftf. A/S, Kolding.
Det er i øvrigt Th. Martensen, der står som stifter af K.S. Udover Erik Holger Hansen består direktionen også af Kim Sørensen.
Kim Sørensen har samtidig et andet erhverv. Han ejer nemlig Limfjordskroen i Struer.
Erik Holger Hansen er heller ikke et ubeskrevet blad i Erhvervs- og Selskabsstyrelsens bog. Han har på et tidspunkt haft direktør- og bestyrelsesposter i fire krakkede selskaber.
Hans navn står også opført i eksisterende firmaer, hvor han figurerer på bestyrelses- og direktørposter.
K.S. – Transport har flere biler registreret. Det drejer sig blandt andet om PP 94.023, RL 90.861 og RL 90.937.
På frihjul
28. september 2000 indgav Told & Skat konkursbegæring mod Bentzen Transport ApS, Vejen.
Inden konkursen var det meningen, at den ”sørenske” familie skulle overtage ApS´et.
Det blev dog aldrig til noget. Altså lige med undtagelse af, at far/søn overtog Carl Verner Bentzens to tilladelser.
Ikke nok med at tilladelserne stadig cirkulerer hos Sørensen. Én af dem lå i en bil, da den var på værksted for nylig, men lastbilen RD 90.193 er også indregistreret til Bentzen Transport ApS på adressen Buskhøjvej i Padborg.
Her ledede Kurt Sørensen foretagendet fra, inden flytningen til Vestermarksvej i Kliplev.
Hos Told & Skat, Esbjerg melder man hus forbi, selv om tilladelserne ikke kom retur ved konkursbegæringen, som loven kræver.
»Det er boets kurator, der er forpligtiget til at hente tilladelserne hjem. Med det samme et selskab erklæres konkurs, så er kurator nemlig ansvarlig for boet,« siger Christian Nielsen, Told & Skat, Esbjerg.
Rod i systemet
Lastbil Magasinet mangler nogle af bilernes registreringsnumre, men løseligt anslået råder de tre firmaer over en halv snes biler. Den ene er en seks ton Nissan.
Ifølge forlydender holdes bilerne blandt andet på vejen af speditionsfirmaer som Andreas Andresen, Padborg, Peter Hornbæk, Herning og Roxy Transport og Spedition, Haderslev.
I forbindelse med den alternative forretningsgang, dirigeret fra Kliplev, er DTL´s etiske regler ikke meget bevendt, da ingen af speditionsfirmaerne står på medlemslisten. Og selv om Dansk Speditørforening har en form for etiske regler for sine medlemmer, bruges de ikke gerne.
Andreas Andresens beskæftigelse af ulovlige russere til cabotagekørsel sidste år gav ikke engang anledning til en løftet pegefinger fra speditørernes organisation.
Gummicheck
Det er ikke bare med hensyn til tilladelserne og indregistreringen af bilerne, at familien Sørensen ikke holder sig inden for godskørselslovens rammer.
Det kniber også med indbetalingen af feriepenge, skat og pension for de ansatte chauffører. Kort før jul blev der desuden udstedt en gummicheck på 14.900 kroner til en ansat.
Checken kom hverken fra Kim Sørensen, Struer ApS eller K.S. – Transport. Den blev udstedt fra Limfjordskroen af Kim Sørensen, men det viste sig altså, at den ikke var det papir værd, den var skrevet på.
Udredningen af de spegede forhold fortsætter i morgen med kommentarer fra Bentzens kurator, organisationer og myndigheder.