Eksportvognmænd: Vi skal have fuld dækning
»For de danske eksportvognmænd blev år 2000 et år med en tilfredsstillende omsætning og beskæftigelse. En del af vore medlemsvirksomheder har høstet frugterne af væksten i
dansk og europæisk økonomi, men der var først og fremmest ét tema, der satte sindene i kog: den voldsomme øgning af dieselolieomkostningerne.
På grund af de kraftige stigninger i oliepriserne har vi i år måttet konstatere et markant fald i branchens dækningsbidrag, og jeg frygter for mange firmaers regnskaber for
indeværende år.
Samtidig oplevede vi en stigende konkurrence og faldende
markedsandele i forhold til udenlandske kollegaer. Vi skal som branche have fuld dækning for de stigende olieomkostninger, og jeg opfordrer medlemmerne til at stå fast herpå også i det nye år.
Strukturtilpasninger
Det forgangne år har også været præget af strukturtilpasninger. Vi oplevede nye fusioner
og etablering af større enheder. Som transportnation hilser jeg det velkommen, at vi også i Danmark råder over transportvirksomheder, der kan bide skeer med de største i Europa.
For ITD’s medlemmer indebærer etableringen af mega–store enheder også nye muligheder, vi bør udnytte. Mange kunder ønsker ikke et marked, der alene er domineret af én eller få store aktører. Også mindre og mellemstore vognmandsvirksom–heder har muligheder for at videreudvikle deres forretninger og betjene transportkøbere.
Mit råd til eksportvognmændene skal derfor være: tilpas jer til de nye markedsvilkår. Det er svært, men ikke umuligt.
Oppisket stemning
Igennem måneder blev der desværre oppisket en stemning i pressen, hvor man talte om pirateri og social dumpning. SiD påstod, at en lang række vognmænd ulovligt driver
vognmandsvirksomheder i udlandet. ITD kunne imidlertid sammen med DTL dokumentere, at SiD’s påstande var ukorrekte.
Trafikminister Jakob Buksti bakkede i flere udtalelser SiD op, men jeg er tilfreds med, at samme minister netop har meddelt, at han ikke finder grundlag for at ændre gældende lovgivning.
Såfremt det af strategiske og omkostningsmæssige årsager er hensigtsmæssigt at placere sig i udlandet eller anvende chaufførvikarer på hele eller en del af transportstrækningen, så bør dette naturligvis gøres.
Forhandlinger
ITD understøttede DTL i kravene til regeringen om økonomiske lempelser og kompensation for de høje dieselolieomkostninger. Vi opnåede ikke, hvad vi ville, men jeg mener alligevel, at forhandlingsvejen har båret frugt.
Vi fik tilskud til investering i køretøjer med Euronorm 3 med tilbagevirkende kraft, vi fik en ligestilling mellem chauffører og selvkørende vognmænd vedrørende skattefri rejsegodtgørelse, og vi fik et bortfald af dobbelte synsgebyrer i forbindelse med frivilligt syn.
En udsættelse fra 1. januar til 1. april 2001 af dieselafgiftsforhøjelsen er ligesom reduktionen fra 23 øre til 18 øre også et resultat af organisationernes indsats.
Men der er for mig ingen tvivl om, at forhandlingerne med Skatteministeriet skal og vil fortsætte.
Øresund
En af de store mærkedage i 2000 var indvielsen af den faste forbindelse over Øresund. Den dag blev Danmark og Sverige forbundet med et smukt bygningsværk, der forhåbentlig bliver til gavn for alle på begge sider af sundet.
Desværre har man ikke villet indse, at prisniveauet for lastbiler er alt for højt. De høje priser har da også bevirket, at de fleste stadig bruger færgerne. Jeg appellerer til, at taksterne for lastbiler hurtigst muligt får
et rimeligt niveau.
Køre-hviletid
Også i 2000 har der i transportbranchen været ført mange diskussioner om køre- og hviletidsbestemmelserne. Diskussionen har i særlig grad været ført om indførelsen af
nye arbejdstidsregler for chauffører, men også diskussionerne om det fremtidige nye digitale kontrolapparat har været sat højt på dagsordenen. Jeg håber, at der i 2001 må
findes løsninger, der er tilfredsstillende for vores erhverv.
2000 blev også året, hvor ITD’s arbejde med transport og miljø fik fortsat høj prioritet. Foreningens miljøhåndbog, der er udgivet i samarbejde med Erhvervenes Transportudvalg (ETU), udgør nu en hjørnesten i det fortsatte europæiske arbejde for et bedre miljø i vejtransportsektoren.
Samarbejdet med DTL
Det er generelt min vurdering, at samarbejdet med DTL fungerer tilfredsstillende i henhold til aftalen mellem ITD og DTL. Der er naturligvis en løbende dialog om, hvordan
vi får forbedret branchens interessevaretagelse bedst muligt.
Om et lille års tid flytter ITD og FDE fra Padborg til nye og større kontorlokaler i Sønderborg. De nye lokaler samler hele ITD’s og FDE’s administration og vil medføre de bedste betingelser for en fortsat optimal betjening og servicering af branchen i de kommende år.
Et nyt år venter forude, med nye udfordringer for os alle. Jeg ser frem til et godt og tillidsfuldt samarbejde med alle foreningens medlemmer og med vore mange kontakter i det kommende år. I fællesskab håber jeg, vi alle vil være med til at sikre transporterhvervet den centrale plads i dansk erhvervsliv, som det fortjener.
Til slut takker jeg de danske myndigheder, vore mange samarbejdspartnere samt ikke mindst vore medlemmer for et godt, åbent og gavnligt samarbejde i året, der gik.
Jeg ønsker vognmændene, erhvervet, de mange medarbejdere og erhvervets samarbejdspartnere et godt og succesfuldt 2001.