23948sdkhjf

Lidt af en narresut

Forretningsfører Hans Pedersen ved godt, hvem der tjener på tilskuddet til lastbiler med Euro3 motorer. Det er nemlig Ole Stavad.

»Det er positivt, at vi har fået noget, men med mit kendskab til Ole Stavad, så er det tydeligt at se, at han selv bliver vinderen som i alle andre skattesager.«

Sådan kommenterer forretningsfører ved Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL), Hans Pedersen regeringens tilskud på 10.000 kroner til lastbiler med Euro3 motorer.

Han mener, de betrængte vognmænd med rette kan spørge sig selv, om nu også regeringen fandt gavesækken frem med lovforslaget om at give 10.000 kroner i støtte, hvis de investerede i en lastbil med Euro3 motor i perioden fra årsskiftet frem til oktober 2001.

Hans Pedersens regnestykke viser nemlig, at vognmanden selv kommer til at betale for skatteministerens venlighed, fordi de miljøvenlige biler har et større brændstofforbrug.

Det viser blandt andet testkørsler lavet i DTL-regi. Alt efter bilmærke sluger motorerne to til fire procent mere dieselolie, og det æder støttekronerne - og lidt mere til - i en periode på fem år.

Hans Pedersens regnestykke

Forretningsføreren fattede en dag pen og papir. Ud af det kom nedenstående regnestykke, som påviser, at Ole Stavad ikke har snydt sig selv.

En lastbil udstyret med en Euro2 motor og med et gennemsnitligt kilometerantal på 140.000 til 150.000 pr. år skal have fyldt 50.000 liter dieselolie på årligt. Det bliver i løbet af de fem år til 250.000 liter.

Kører vognmanden i stedet med en Euro3 motor, skal han bruge cirka tre procent mere, eller 7.500 ekstra liter, olie i tanken. Omregnet i kroner med den nuværende dieselafgift på 2,57 kroner giver det regnestykke en merudgift på 19.275 kroner.

Af dem betaler skatteministeren så rundhåndet de 10.000 kroner, mens det er op til vognmanden at punge ud med de resterende 9.275 kroner. Og det beløb kan nemt gå hen og blive større, for det er vel de færreste i branchen, som ifølge Hans Pedersens mening tror på, at dieselafgiften ikke fortsat vil stige.

Blev finjusteret

Regeringen glemte i disse juletider fra starten at tage misteltenen i ed. Det betød, at der fra begyndelsen var lagt op til, at det var bilens ejer, som scorede tilskuddet. I mange tilfælde er det et leasingselskab.

Den hurdle har vognmændene dog overvundet, fordi lovforslaget efter pres fra DTL blev ændret, så de 10.000 kroner tilfalder lastbilens bruger.

»Det er glædeligt, at forslaget blev ændret, så tilskuddet tilfalder ham, som betaler omkostningerne. Men vi ville hellere have set en afgiftsnedsættelse på olien. Med branchens øjne er det her lidt af en narresut, og man kan godt få den mistanke, at Ole Stavad har haft en bagtanke med at yde tilskuddet,« mener Hans Pedersen.

Kommenter artiklen
Job i fokus
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125