DTL vil have statueret et eksempel
DTL's direktør Michael Svane vil gerne fastholde Christian Duus på udtalelserne i forhold til sagen om New Trail, Sæby, og Drejegård Transport, Horsens, ved ansvarlig leder Johnny Jørgensen, som blev omtalt på Lastbil Magasinets hjemmeside i går.
På mødet i DTL´s Kreds 1 23. november på Tylstrup Kro faldt ordene således fra Færdselsstyrelsens direktør Chr. Duus:
»Det er uacceptabelt, hvis vognmænd kører rundt uden tilladelser, og det er ødelæggende for branchen. Har personer gjort et eller andet i strid med godskørselsloven og alligevel får tilladelser, så kan vi skride ind med den lovgivning, vi har i dag, som siger, at det får konsekvenser, hvis man i flere tilfælde - eller gennem længere tid - har gjort noget ulovligt. Har vi kendskab til ulovlighederne inden, får ansøgeren slet ikke tilladelser, fordi han på forhånd selv har vist, at han har en dårlig prognose.”
Han efterlyste samtidig hjælp blandt tilhørerne for at afsløre de ulovlige forhold.
Kørte ulovligt
Drejegård ansøgte i august om ti tilladelser hos Færdselsstyrelsen. De kom i hus 28. november. Ifølge Lastbil Magasinets oplysninger forhindrede det dog ikke Drejegård i at udstyre flere biler med sit foreløbige ID-nummer 60402 og køre for New Trail i ansøgningsperioden, selv om det er i strid med loven.
27. november meldte Foreningen af Danske Langtursvognmænd (FDL) Drejegård for at køre gods for fremmed regning uden tilladelser og New Trail for medvirkeansvar ved ulovligheden.
Anmeldelsen blev sendt til politimesteren i Horsens.
»Det er en sag, som vi i DTL vil holde i kort snor over for Færdselsstyrelsen. Jeg mener, at vi trænger til at få statueret et eksempel, og jeg vil gerne referere til Christian Duus' udtalelser i Tylstrup,« siger Michael Svane til Lastbil Magasinet.
En balancegang
»Det er en meget vidtgående restriktion at trække en tilladelse tilbage. Vi skal have dokumenteret, at der har foregået noget ulovligt. Det kan være domme eller bøder for overtrædelserne. Det drejer sig nemlig også om vognmandens retssikkerhed,« siger kontorchef Carsten Falk Hansen, Færdselsstyrelsen.
Da Lastbil Magasinet foreholder ham et eksempel med en vognmand, der i ansøgningsperioden har kørt i strid med loven, påpeger kontorchefen, at han kun kan udtale sig generelt, og at han desuden ikke er bekendt med sagen.
»I forbindelse med at vi udsteder tilladelser, indhenter vi oplysninger blandt andet fra kriminalregistret. Hvis vi dagen efter, vi har udstedt tilladelserne, bliver bekendt med, at der er opstået en sag, så er det spørgsmålet, om vi vil starte en sag om tilbagekaldelse. I sig selv er ét tilfælde af ulovligheder ikke nok, men har overtrædelserne stået på gennem flere måneder, er sagen indiskutabel,« mener Carsten Falk Hansen.
Foreligger der i en konkret sag en anmeldelse af de ulovlige forhold, så vil Færdselsstyrelsen normalt afvente, at politiet undersøger sagen.
Politiet i arbejdstøjet
Sekretariatschef Peter Verner Hansen, Horsens Politi vil som Carsten Falk Hansen heller ikke udtale sig i en konkret sag, men han forklarer, hvordan politiet arbejder, når etaten får en anmeldelse.
I begyndelsen kigger politiet på, om det i anmeldelsen er grundigt sandsynliggjort, at der foreligger en overtrædelse.
»Ser det ud som om det er tilfældet, starter efterforskningen, og den bliver ved, til den konkrete overtrædelse enten er bevist eller afkræftet,« forklarer Peter Verner Hansen. Det tager cirka to til tre måneder for politiet at komme til bunds i en sag.
I forbindelse med efterforskningen kan politiet også, hvis det er relevant, gå ind og undersøge, om der er udbetalt løn eller vederlag, som beviser overtrædelsen.
»Når vi efterforsker på en person, går vi også ind og gør ham bekendt med det, og sagen afsluttes altid med, at vi skriftligt underretter både anmelderen og den anmeldte,« fortæller sekretariatschefen.
Kan påklages
Får en anmelder ikke medhold i sin sag, kan han påklage politiets afgørelse til statsadvokaten, som så vil undersøge tingene. Det tager cirka et par måneder.
Er der til gengæld hold i anmeldelsen, og det drejer sig om en sag, hvor det er begået ulovligheder, som eventuelt kan koste en vognmand tilladelserne, sender politiet undersøgelsesresultatet til Færdselsstyrelsen.
»Når vi er ved vejs ende, beder vi typisk Færdselsstyrelsen om en vurdering og om at komme med en udtalelse,« siger Peter Verner Hansen.
Selv om politiet har klare beviser for, at der foreligger en ulovlighed, er det ikke sikkert, sagen ender i retten. Det afhænger af personens indstilling. Erkender han forholdet og betaler en eventuel bøde, sker der ikke mere i forhold til sagen hos politiet.
Til gengæld er det op til Færdselsstyrelsen at hente tilladelserne hjem.