Dansk-tysk aftale om Femer Bælt
Der er tale om en fælles dansk-tysk organisation, som skal gennemføre en såkaldt interesse-tilkendegivelsesrunde vedrørende en fast forbindelse over Femer Bælt.
Fra dansk side er Sund & Bælt udpeget som partner, mens den tyske partner først bliver endeligt udpeget efter nytår.
»Jeg lægger vægt på, at Sund & Bælts deltagelse vil sikre, at den ekspertise, der er erhvervet ved de to store broprojekter, nu bliver ført videre til Femer Bælt projektet,« siger trafikminister Jacob Buksti.
Interesse-tilkendegivelsesrunden skal tydeliggøre, hvilken interesse der er fra private investorers side for at planlægge, bygge og drive en fast forbindelse. Den forventes at vare 1 1/2 år. Det er planen, at de to lande senere i 2002 træffer beslutning om det videre arbejde med projektet.
Vil fokusere på økonomien
Aftalen er kommet i stand på baggrund af de fælles dansk-tyske forundersøgelser, som blev offentliggjort i marts og august sidste år, og den offentlige debat om projektet siden da.
»Resultaterne af undersøgelserne og den efterfølgende offentlige debat peger på, at en fast forbindelse kan bygges, så der tages fuldt hensyn til miljøet. I de næste par år vil vi derfor fokusere på de finansielle spørgsmål. Der er fra europæisk side et stort ønske om en fast forbindelse over Femer Bælt, og den vil - hvis den realiseres - komme til at stå som et symbol på det gode samarbejde mellem Tyskland og de nordiske land,« siger trafikminister Jacob Buksti.
Trafikminister Jacob Buksti er klar over, at det vil være en stor udfordring at få økonomien i anlægsprojektet til at hænge samme. Bl.a. derfor har de to trafikministre stillet i udsigt, at investeringer i tilknyttede landanlæg vil blive betalt via de statslige budgetter.